среда, 15. јануар 2014.

Штрајкују Ветерани до испуњења захтијева или смрти




Устав сваке Државе је недвосмислен,свако  грађанин има права и обавезе које проистичу једни из других.
Од 1990-1995,па од 1998 до 1999.године,многи грађани су испунили своју обавезу и бранили Отаџбину и свој Народа.
Свако од њих према својим могућностима и способностима.
Извршили су обавезу и очекују право.
Права која очекују имају чланови Партизанског покрета,сада релативно и чланови Четничког покрета,али шта је са нашим комшијама,очевима,браћом,пријатељима који су своју обавезу извршавали од 1990-1999.године,каква су њихова права?



Зар се та права морају остваривати преко штрајка глађу и одсијецањем дијелова тијела?
Проблем Ветерана,ратних војних инвалида и њихових породица не постоји од јуче,али до дана данашњег ни једна Власт се није потрудила да то питање законски и систематски ријеши.
Да ли ће актуелна?
Није нажалост само власт проблем,највећи проблем је разједињеност самих ветерана у Србији.
Организовани су у разноразна Удружења,Покрета,Организације и шта све не,а управо то нејединство највише погодује онима у власти који су задужени за ријешавање питања Бораца,ратних војних инвалида и чланова њихових породица.
„Колач“ који држе у рукама(средства одобрена из буџета) по мрвице дају разноразним Удружењима,Покретима и Организацијама и тако задовоље представнике истих,а највећи дио тих средстава расподјели се у друге намјене.


Нажалост то је једна сурова реалност до које су својим нејединством довели сами Ветерани,или боље речено Представници њихових Организација,јер мали је број Ветерана који су активно укључени у ријешавање статуса Ветерана у Србији.
Само се јединством се представници власти и Делагати у Скупштини могу присилити за систематско ријешавање статуса Ветерана у Србији и никако другачије.

субота, 11. јануар 2014.

Нада умире посљедња

Завршава се полако ова 2013. Српска година,ова календарска почела прије 11 дана,дочекана у Београду испред Скупштине заједно са Цецом,на осталим трговима није било толико људи на свим концертима заједно.
Сад или су Београђани много сиромашни или остали естрадни умјетници не вриједе колико једна Цеца.
Божић је протекао већ традиционално у кућној атмосфери како и доликује.

Чека се и дочек Српске нове године,још један разлог за опште народно славље и бјежање од свакодневних проблема.
Постадосмо стручњаци у "ударању бриге на весеље".

Слушам како се омладина припрема да излази по Дискотекама у нашем граду.

Пошто је финансиска ситуација таква каква јесте смислили су по њима оригиналан начин да мање пара потроше,попију код куће по неку ракију и крену у Дискотеку.
Е у том грму лежи зец што је већ Српски  приповједач ставио у пословицу "послије треће се не броји",па умјесто да уштеде како су замислили,потроше много више него што су планирали.

Младост лудост,али нији им ни замјерити,ништа корисно не радимо за већину њих,осим за оне који су се угнијездили у неку политичку странку,и живе од нашег пореза.
 Њима цвјетају руже или се бар тако чини?

Него да оставимо мало омладину на миру и погледамо истини у очи,јер раде то што смо радили ми некада,а шта ми радимо сада?

Кривимо власт и руководства за све,а ми смо их довели ту гдје јесу.

Полтронима смо допустили да се докопају неких позиција са којих не могу или неће, ништа  корисно да ураде,али могу великој већини својим полтронским понашањем да загорчају живот.

Најгора је ствар што се ти исти не желе мијешати у свој посао ког су се докаопали,али у сваком тренутку се брину како ће потрошити плате које добијају од пореза обвезника,чијим су гласовима дошли до позиција на којима се налазе.

Просте народне масе због којих би требало да су сви ту, увијек праве исте грешке, за своје представнике изаберу погрешне људе или им управо такви одговарају.

На крају се поставља питање да ли се мјесто дешавања може примјенити на Ниш,Српско Сарајево или било који други град.
Ту одлуку препуштам вама.
Лићно вјерујем да ће сутра бити боље,јер нада задња умире.

петак, 10. јануар 2014.

ОТВОРЕНЕ ПРОСТОРИЈЕ СТАНИЦЕ ЈАВНЕ БЕЗБЈЕДНОСТИ

ИСТОЧНО САРАЈЕВО, 10. ЈАНУАРА /СРНА/ - Министар унутрашњих послова Републике Српске Радислав Јовичић и директор Полиције Српске Гојко Васић свечано су данас отворили Станицу јавне безбједности Источно Ново Сарајево.
 

Јовичић је рекао да је Влада Републике Српске издвојила више од 500.000 КМ за за овај и пројекат измјештања радионице за потребе Цивилне заштите Српске из Федерације БиХ у мјесто Тилава, општина Источно Ново Сарајево.

"Ово показује опредијељеност Владе Репблике Српске да помаже тамо гдје треба и да се улаже у оне пројекте који су од виталног интереса за Републику Српску", истакао је Јовичић.

Он је нагласио да је ово добар примјер сарадње МУП-а Републике Српске и локалне заједнице, гдје је бивши начелник општине Источно Ново Сарајево Гојко Драшковић дао сагласност за кориштење и обнављање овог простора за потребе полиције, а садашњи начелник Љубиша Ћосић наставио те активности.

"МУП Републике Српске је у складу са својим расположивим буџетским средствима опремио Станицу јавне безбједности Источно Ново Сарајево", рекао је Јовичић.

Он је подсјетио да је МУП Републике Српске новом систематизацијом радних мјеста крајем 2013. године предвидио формирање Станице јавне безбједности Источно Ново Сарајево, уважавајући проблематику на овом простору.

Јовичић је нагласио да су уважене све примједбе и сугестије начелника општина са овог подручја о сложености безбједносне ситуације, те да је формирана ова станица јавне безбједности која предвиђа већи број радних мјеста и извршилаца.

"На овај начин желимо да допринесемо повећању безбједности", рекао је Јовичић и додао да МУП Српске ове године планира изградњу још једне полицијске станице у Рудом.

Када је ријеч о Центру јавне безбједности /ЦЈБ/ Источно Сарајево, Јовичић је рекао да је у плану и наставак активности са начелницима општина и градоначелником Источног Сарајева о рјешавању смјештаја овог центра.

Јовичић је подсјетио да је сједиште Центра на Палама у просторијама које не задовољавају услове за рад.

Начелник ЦЈБ Источно Сарајево Раденко Васиљевић рекао је да су сада обезбијеђени адекватни услови за рад Станице јавне безбједности Источно Ново Сарајево, док је на подручју општине Пале планирано да се, уз помоћ локалне заједнице, прошире просторије за издавање личних докумената.

"Јачање капацитета ЦЈБ Источно Сарајево биће настављено", рекао је Васиљевић и додао да је смјештај овог центра једно од значајнијих питања којим ће се бавити МУП Републике Српске.

Он је нагласио да МУП неће донијети ни једну одлуку која би довела до смањења броја радника и полицијских службеника у било којој општини на подручју ЦЈБ Источно Сарајево.

Начелник општине Источно Ново Сарајево Љубиша Ћосић захвалио је МУП-у, Влади Републике Српске и ЦЈБ Источно Сарајево на отварању Станице јавне безбједности у овој општини.

"Задовољство је имати још једну институцију Републике Српске у општини и сигурно да ће то допринијети побољшању квалитета живота и безбједности грађана", рекао је Ћосић.

Он је додао да је наставио посао свог претходника на функцији начелника општине, који је додијелио МУП-у Српске просторије у згради која је била власништво општине.

Бивши начелник општине Источно Ново Сарајево Гојко Драшковић рекао да је ова одлука донесена ради стварања бољих услова за рад припадника МУП-а Српске.

"Драго ми је да је оно што смо започели у претходном периоду садашње руководство општине наставило и што смо овај посао привели крају", рекао је Драшковић.

Јовичић, Васић, представници града, општина и борачких организација положили су данас цвијеће на спомен-обиљежје првом начелнику Центра јавне безбједности Источно Сарајево Зорану Цвијетићу, који је убијен 1994. године.

ДУКИЋ: У СЕПТЕМБРУ ИЗГРАДЊА СПОМЕН - КРСТА НА ЗЛАТИШТУ

БАЊАЛУКА, 10. ЈАНУАРА /СРНА/ - Изградња спомен-крста на Златишту, посвећеног убијеним Србима у Сарајеву током протеклог рата, требало би да почне у септембру или октобру, изјавио је Срни предсједник Савеза логораша Републике Српске Бранислав Дукић.

 

"Савез логораша Републике Српске има спремну техничку документацију за овај пројекат. Упутили смо приједлог Влади Републике Српске, начелницима седам општина Сарајевско-романијске регије у вези са финансирањем пројекта, као и појединцима који желе да помогну изградњу спомен-крста", рекао је Дукић.

Он је навео да је у Федерацији БиХ током протеклог рата било 536 логора за Србе.

Предсједништво Савеза логораша Републике Српске донијело је крајем децембра прошле године у Рогатици одлуку о постављању спомен-крста на Златишту, посвећеног убијеним Србима у Сарајеву током протеклог рата.

На спомен крсту, високом 26 метара, требало би да буду уклесана имена више од 6.600 погинулих Срба у и око Сарајева.

БИВШИ БОРЦИ ПОЧЕЛИ ШТРАЈК ГЛАЂУ

ВАЉЕВО, 10. ЈАНУАРА /СРНА/ - Представници Извршног одбора Савеза удружења бораца Србије 1990-1999 почели су данас штрајк глађу због неисплаћених ратних дневница.

 

Они траже доношење закона који ће регулисати заштиту бораца и њихових породица и најављују да ће штрајк у просторијама Удружења у Ваљеву наставити до испуњења захтјева.

Штрајкачи су оптужили предсједника Србије Томислава Николића да није испунио обећање да ће се лично залагати за рјешавање проблема бораца и њихових породица.

"Борцима у Србији се дугује 300 милиона динара /око 2,6 милиона евра/ на име неисплаћених ратних дневница, што није превише за државу", рекао је генерални секретар Савеза удружења бораца 1990-1999 Љубомир Брадић на конференцији за новинаре.

У штрајк глађу ступили су предсједник Републичког удружења бораца Душан Николић, предсједник Скупштине републичког удружења бораца Велимир Милошевић, као и предсједници удружења бораца из Власотинца, Ивањице, Крушевца, Краљева, Чачка, Ниша, Лесковца, Врњачке Бање и Ваљева.

"ПОДРИЊЕ" САДРЖИ ВИШЕ ОД 100 ПРОЈЕКАТА

САРАЈЕВО, 10. ЈАНУАРА /СРНА/ - Премијер Републике Српске Жељка Цвијановић изјавила је да пројекат "Подриње" садржи више од 100 различито рангираних пројеката, а њих циљ је да повежу становништво Српске и Србије.

 

Цвијановићева је објаснила да пројект "Подриње" укључује и мостоградњу, пројекте туристичког карактера, као и оне који се односе на културу и здравство.

"Ресурс који пружа Дрина је огроман и желимо да се он стави на располагање грађанима и да сви од тога имају благодет. Овај пројекат је отворен и за Федерацију БиХ и за Црну Гору", рекла је Цвијановићева за БХ радио један.

Цвијановићева је подсјетила да је на недавној заједничкој сједници влада Србије и Републике Српске разговарано о пројекту "Подриње" и гасоводу "Јужни ток".

"Ти пројекти су одавно на нашем дневном реду, пратимо докле је дошла реализација и дајемо сугестије ресорним министарствима и различитим управама, институцијама и агенцијама како треба побољшати рад да би се убрзала реализација пројеката", навела је Цвијановићева.

Напоменувши да се пројекат "Јужни ток" увелико реализује на подручју Србије, Цвијановићева је рекла да је формирана заједничка радна група која ради на припреми документације и законских ријешења како би се пројекат реализовао на простору Републике Српске.

Премијер Српске је навела да је пројекат "Јужни ток" понуђен и отворен за Федерацију БиХ са којом су и предвиђене одређене заједничке активности.

Она сматра да ови пројекти могу промијенити привредну слику Републике Српске, јер ће приликом њихове реализације бити мобилисана домаћа радна снага и компаније.

"Морамо почети да се на озбиљан и пристојан начин понашамо према могућностима које нам се отварају и ставити им се на располагање", рекла је Цвијановићева и додала да гасовод "Јужни ток" предвиђа успостављање двије гасне централе на простору Републике Српске.

Говорећи о дионици аутопута "Добој - Прњавор" која треба да буде завршена до 2015. године, Цвијановићева је подсјетила да је ријеч о великом инфраструктурном пројекту који ће мобилисати велики број домаће радне снаге и домаћих компанија.

"Аутопут има развојну компоненту и треба да допринесе привредним активностима у Републици Српској", каже Цвијановићева.

Коментаришући оптужбе опозиције на рачун градње аутопута у Републици Српској, Цвијановићева је нагласила да је аутопут потребан Српској, те подсјетила да страни инвеститори дају замјерке на лошу комуникацијску структуру, коју је потребно унаприједити.

четвртак, 9. јануар 2014.

СРПСКА ЋЕ БИТИ ЈОШ БОЉА





БАЊАЛУКА, 9. ЈАНУАРА /СРНА/ - Предсједник Републике Српске Милорад Додик рекао је да Република Српска сама највише говори o себи, а њени успјеси и неуспјеси су доказ да она постоји и да намјерава да буде боља.

Медијима су своје изјаве дали и други званичници из културног и политичког живота Републике Српске

 

"Нећемо никада престати жељети свим људима који овдје живе сву доброту овога свијета, пуно здравља и среће", рекао је Додик .
Обраћајући се гостима, међу којима су били Његова светост патријарах српски Иринеј, предсједник Народне скупштине Републике Српске Игор Радојичић и посланици, предсједник Владе Републике Српске Жељка Цвијановић и министри, члан Предсједништва БиХ Небојша Радмановић, министри у Влади Србије, те многе друге угледне личности, Додик је захвалио свима који су дошли и своје вријеме посветили Републици Српској.

"Ово је дан који показује нашу одлучност да истрајемо и да не станемо, и никада се не престанемо кретати ка нашем узвишеном и главном циљу – да будемо свој на своме и да заједно са другим људима широм планете ширимо сарадњу, добросусједство и добре односе међу људима, све оно што треба да докаже и покаже да смо дио глобалне и шире међународне цивилизацијске заједнице", поручио је Додик.

 Младен Босић предсједник СДС-а
Босић је рекао да ће Република Српска још дуго славити свој дан.

"Ми бисмо жељели да Српска буде много боља него сада. Они који су је стварали сигурно нису задовољни са овим што сада виде у Српској. Надамо се да ће сљедеће генерације политичара и будуће власти имати много више осјећаја и одговорности према грађанима и према Републици Српској", рекао је Босић данас новинарима након свечане академије у Бањалуци поводом Дана Републике.

Босић је закључио да је данас у Српској највећи датум, те да се сви са поносом присјећају тога датума када су неки људи имали тада храбрости донијети значајну одлуку на основу које је настала Српска. 

 постојања Републике Српске знак да је она стабилна.
 
Младен Иванић
Иванић је нагласио да Српска након одласка некадашњег високог представника Педија Ешдауна нема озбиљних изазова на политичком плану.

"Наравно да с једне стране осјећам понос што се данас обиљежава 22. рођендан Српске, али с друге стране осјећам и неку врсту мале нелагоде с обзиром да људи који данас славе, славе то у далеко бољим условима од обичних грађана који живе пуно теже", рекао је Иванић новинарима након пријема поводом Дана Републике и крсне славе Светог архиђакона Стефана. 

Емир Кустурица
Кустурица је рекао Срни да је Република Српска зрела да опстане зато што има свој механизам, дневни ред који задаје и кућу у којој се формализује њено биће.

"Она има све што је потребно једној држави по новом рецепту да може да опстане и функционише", рекао је Кустурица

Драган калинић
"Ми смо политичари ефемерна појава - дођемо и одемо. Али, оно што ову земљу одржава, на чему је она постала и на чему ће опстати, то је љубав народа и њених грађана", рекао је Калинић новинарима у Бањалуци након свечане академије поводом Дана Републике.

Калинић је истакао да ову земљу, без обзира када је хвале, куде и критикују и када имају разлога за неку радост, одржава њен народ.

"Због тога сам више него сигуран да је та љубав неуништива и да ће Српска још много година постојати", закључио је Калинић.



Београд: Свечана академија поводом Дана РС

 09/01/2014СРНА |
 
 
У Центру "Сава" у Београду јуче је одржана свечана академија поводом Дана Републике Српске на којој су учесници позвали на слогу и јединство у очувању Српске.
Свечана академија у Центру "Сава" у Беорграду поводом Дана РСФото: СРНА
Свечану академију организовало је Удружење "Република Српска – част отаџбине" које окупља бивше војне и полицијске званичнике Републике Српске.
Предсједник Удружења Миленко Каришик рекао је да изазови и искушења за српски народ и Републику Српску нису престали и да се вриједности на којима је настала морају његовати и преносити на потомке.
Он је навео да су те вриједности, прије свих, слога, јединство и духовни преображај српског народа.
"Покажимо слогу и јединство заједно са Србијом у очувању и развоју Републике Српске, славећи у миру и напретку. Живјела Република Српска!", рекао је Каришик.
Генерал потпуковник Војске Републике Српске у пензији Миломир Савчић оцијенио је да је одлука, настала плебисцитарном вољом српског народа о оснивању Републике Српске прије 22 године, била једини могући начин да се мирним путем обезбиједи равноправност српског народа у БиХ.
Подсјећајући да је послије те одлуке војска заједно са полицијом одбранила Републику Српску, а Дејтонски мировни споразум је верификовао резултате те борбе, генерал Савчић је истакао да је тим документом доказана исправност те борбе.
"Довођење у питање 9. јануара је враћање на старо, покушај да се Срби поново учине неравноправним у БиХ и једино такви покушаји могу натјерати Србе да предузму друге кораке како би у потпуности обезбиједили свој суверенитет у својој држави", истакао је генерал Савчић.
На скупу је прочитана поздравна порука предсједника Владе Републике Српске Жељке Цвијановић која је руководству и члановима Удружења честитала Дан Републике Српске и пожељела успјех у њиховом раду.
Свечаној академији присуствовали су бивши војни и полицијски званичници, а међу званицама су били и академик Василије Крестић и исламолог Дарко Танасковић.

среда, 1. јануар 2014.

О СТАЊУ СКИЈАЛИШТА НА ЈАХОРИНИ-ТУРИСТИЧКА ОРГАНИЗАЦИЈА ИСТОЧНОГ САРАЈЕВА


Интернет форум ВИП "Јахорина Теам" 
добио је писмо Туристичке организације Источног Сарајева које су администратори форума званично прокоментарисали на доле објављен начин и у наставку га објавили на свом форуму у циљу добијања релевантног мишљења посјетилаца форума.  

И уводни став администратора и писмо ТО Источно Сарајево преносимо у цјелини јер осјећамо обавезу према како према посјетиоцима Блога,тако и према посјетиоцима наше ФБ Странице да свима упутимо извињење због нашег у неким дјеловима необјективног обавјештавања што се тиче активности везаних за припремљеност скијашких стаза на јахорини,за скијање на почетку ове скијашке сезоне.

Драг форумаши и пријатељи Јахорине,
већ годинама упозоравамо јавност да су лажи прије свега из Олимпијског Центра Јахорина постале несноне и да нас петљају како стигну. Двије године смо имали Божију помоћ и снијега више него што смо требали. Али сад кад су падавине заказале, настали су прави проблеми на Јахорини!

Добијамо информације са терена како ће стотине сезонских радника бити отпуштено, гости отказују термине. Ми као ВИП Јахорина се трудимо свим гостима максимално да изађемо у сусрет и пукушавмо на све начине да ријешимо проблеме. Гости су незадовољни, иако ми домаћни апсолутно све чинимо да им провод буде више него угодан, од дружења, велнеса, ракија, куханог вина, роштиља, торти и шта све не, али ми нисмо у стању им снијег створити.
Они који јесу - ОЦ Јахорина га нису створили, иако су имали милионе на располагању, топове, језеро ...

Прије свега истакао бих бившег директора ОЦ Јахорина, Бранка Коромана који је највећим дјелом крив за све ово, те његовг пајтаса, бившег премијера Џомбића, као и садашњег директора и његову ужу свиту, који се како се чини нису способни за вођење овако велике и познате организације.

Од туристичке орагнизације И. Сарајево смо добили молбу да дамо насе мишљење које ће касније бити упућено директно Влади РС-а са конкретним захтјевима. Па ево у цјелости писма:

С обзиром на тренутну ситуацију на Јахорини, Туристичка организација Источно Сарајево осјећа потребу да упозна и представнике републичке власти и цјелокупну јавност , односно, изнесе мишљење о разлозима који су произвели овакву ситуацију ( у доброј мјери ) на олимпијској планини Јахорини.
По подацима са терена, скоро сви смјештајни капацитети на Јахорини били су „букирани“, чак 30 – ак дана прије почетка зимске туристичке сезоне 2013/2014. Снијег који је пао почетком децембра и ниске температуре ( испод – 4Ц ), висина природног снијега преко 50 цм, створили су услове за производњу вјештачког снијега, што је био разлог за рекордан „букинг“ за првих неколико смјена ( децембар и јануар ).
Производња вјештачког снијега на Јахорини у том периоду је „заказала„, а температуре крајем децембра порасле, тако да је нестало природног снијега, а резерве вјештачког снијега нису постојале. Менаџмент Олимпијског центра „ Јахорина „ није имао адекватан одговор, а откази резервација смјештаја интензивирани су, посебно за период након новогодишњих празника.
Ситуација која је забиљежена у сезона 2009/2010 и 2010/2011 доживјела је „ репризу “, односно тренутно је још и гора, и дефинитивно се може назвати елементарном непогодом.
Дезинформације у вези са системом за производњу вјештачког снијега испливале су на површину, а прича о недостатку метеоролошких услова за тај процес, заслужује назив који не бисмо назвали правим именом. Све то произвело је огорчење туриста који су своје зимовање „букирали“ на Јахорини, а нарочито власника смјештајних капацитета на олимпијској планини ( процјене су да је у сегмент приватног власништва уложено преко 100 милиона КМ ).
Напомињемо да већина тих истих власника, посебно у зимској туристичкој сезони, запошљава више од 2 000 људи, што у оваквој, укупној ситуацији у Републици Српској, није податак за подцјењивање.
Ако томе додамо чињеницу да су пред зимску туристичку сезону били створени сви услови за ноћно скијање на Пољицама ( у сарадњи са Туристичком организацијом Бања Луке Туристичка организација Источно Сарајево обезбиједила је позајмицу рефлектора ту намјену ), али менаџмент Олимпијског центра, без конкретног објашњења, одбио је тај предлог.
Поставља се питање колико је тај исти менаџмент „ кадар „ управљати скијалиштем које са поносом носи име Јахорина и које све више и више тоне и угрожава будућност оних који су уложили много и труда и материјалних средстава у развој олимпијске планине.
Подсјећања ради, а према информацијама јавно објављеним, Влада Републике Српске за развој скијашке инфраструктуре од 2010. године уложила је 41 милион КМ.
Вријеме је за истину!
П.С. Молимо све релевантне субјекте да изнесу своје властито мишљење како бисмо заједничким писмом реаговали, односно, упозорили Владу Републике Српске – Премијера о тренутној „ катастрофалној „ ситуацији на Јахорини. Очекујемо у што краћем времену Ваше сугестије, како би комплетирали овај допис и упутили га релевантним институацијама.
ТУРИСТИЧКА ОРГАНИЗАЦИЈА ИСТОЧНО САРАЈЕВО

ПРИОРИТЕТ ЈАЧАЊЕ СПЕЦИЈАЛНИХ ВЕЗА СА БЕОГРАДОМ

БАЊАЛУКА, 1. ЈАНУАРА /СРНА/ - Један од приоритета Републике Српске у наредном периоду биће јачање специјалних и паралелних веза са Србијом, па ће у том смислу бити настављен рад на развоју економске сарадње, односно интензивираће се активности на реализацији заједничких привредних пројеката.

 

Ово је наведено у информацији о активностима Републике Српске у областима регионалне и институционалне сарадње, коју је недавно усвојила Влада Српске.

У информацији се наводи да ће се у наредном периоду инсистирати на што квалитетнијем и већем степену информисаности и координације свих нивоа власти у БиХ.

Такође, планиране су активности на јачању веза са дијаспором, при чему ће значајну улогу и даље имати представништва Републике Српске у иностранству, а посебно у Аустрији, Њемачкој и САД.

Jачање прекограничне, регионалне и међурегионалне сарадње, те даље унапређење привредне, културне, научне и других видова сарадње са релевантним субјектима од интереса за Републику Српску, остају у приоритету активности Владе Српске који ће бити реализовани у наредном периоду.

Нацртом закона о измјенама и допунама Закона о научноистраживачкој дјелатности и технолошком развоју, који је раније утврдила Влада Српске, дефинисани су критеријуми за стицање научних звања.

"Осим научног степена доктор наука из одговарајуће научне области и проведеног изборног периода у научном звању, први пут се уводи критеријум научне компетентности кандидата", наводи се у образложењу Нацрта закона.

Научна компетентност кандидата одређује се на основу укупне израчунате вриједности коефицијената компетентности научноистраживачких радова, односно резултата кандидата.

"Нацртом закона се прецизирају групе, односно врсте научноистраживачких радова, те резултата за које се утврђује вриједност коефицијента компетентности", истиче се у образложењу.

Такође, дефинисано је да ресорни министар доноси правилник којим се прописују критеријуми за стицање научних звања, вриједност коефицијента компетентности научноистраживачких радова, односно резултата и минимални квантитативни услови за стицање научних звања у свакој од научних области.

Ове акте Влада Српске размотрила је на 42. сједници, одржаној 26. децембра.

УРАЂЕНА КОПИЈА САРАЈЕВСКОГ ПРЕПИСА ЗАКОНОПРАВИЛА СВЕТОГ САВЕ

САРАЈЕВО, 1. ЈАНУАРА /СРНА/ - Издавачка кућа Митрополије дабробосанске "Дабар" је, након двије године рада, успјешно завршила пројекат фототипског издања сарајевског преписа Законоправила Светог Саве, потврђено је Срни из Митрополије.

 

Ријеч је о вјерној копији оригиналне књиге која се чува у музеју Старе српске православне цркве на Башчаршији у Сарајеву, а која је настала средином 14. вијека, најкасније 1371. године, негдје у БиХ.

Писана је на пергаменту и садржи 367 листова.

Сарајевски препис Законоправила Светог Саве потиче највјероватније непосредно од преписа будимљанског епископа Теофила из 1252. године.

Према ријечима директора "Дабра" архимандрита Јована Гардовића, ова значајна књига, за коју влада велики интерес, обједињује законодавство за све друштвене и црквене институције из доба Светог Саве.

Он је најавио њену промоцију почетком године, највјероватније у манастиру Добруну.

У предговору овог фототипског издања подсјећа се да у овом немирном времену, пуном неизвјесности, када се на свјетским позорницама морална начела све више гасе, а себичност узима све више маха, Цркву као мајку, пуну љубави према својој дјеци обузима брига и страх.

"На мјесто Божјих закона који чувају достојанство човјека, обезбожени људски род све више истиче неке необуздане слободе којих би се посрамила и животиња, а не људско биће. Због тога наша света Српска православна црква износи пред своју вјерну дјецу, као најбољег од најбољих и најзаслужнијег од најзаслужнијих светитеља Саву, да обасја пут којим Србима ваља ходити у тамној ноћи глобалне антикултуре", наглашено је у предговору.

Ову капиталну књигу за штампу су приредили професор др Станка Стјепановић и јеромонах Серафим Глигић, а њено објављивање су помогли бројни дародавци, међу којима је Канцеларија за сарадњу са црквама и вјерским заједницама Владе Србије, Академија наука и умјетности Републике Српске, правни факултети из Београда, Бањалуке, Пала и Крагујевца, те Православни богословски факултет "Свети Василије Острошки" из Фоче.

понедељак, 30. децембар 2013.

НЕ ПРОДАЈЕ СЕ ВЕРА ЗА ВЕЧЕРУ


Ђакон Авакум
Ђакон Авакум.JPG








Свети ђакон Авакум или Свети ђакон Авакум Београдски, преподобни мученик, рођен је 1794. године у Кнешпољу код манастира Моштанице. Крштено име му је било Лепоје, док презиме није сачувано.


29. децембар 2013. у 17:06
"НЕМА ЛЕПШЕ ВЕРЕ ОД ХРИШЋАНСКЕ, СРБИН ЈЕ ХРИСТОВ РАДУЈЕ СЕ СМРТИ" - Диван пример из  наше свештене историје како нас ни смрт не може раставити од љубави Христове у житију светог ђакона Авакума који је пострадао за веру од Турака и набијен на колац где је данашње Народно позориште:
СПОМЕН СВЕТИХ ПРЕПОДОБНОМУЧЕНИКА
ЂАКОНА АВАКУМА, ИГУМАНА ПАЈСИЈА
и осталих са њима

ЦРКВА Божја, основана на темељу Апостола и Пророка и заливена крвљу светих Мученика, разрасла се као многогранато дрво које је покрило целу васељену. Од првог дана свога постојања Црква је била, јесте и биће мученичка. Страдање и гоњење Цркве Божје је атмосфера у којој она непрекидно живи. У разна времена то гоњење је бивало различито: час јавно и отворено, час подмукло и прикривено. На Њој се непрекидно испуњавају речи њеног оснивача и Главе, Господа Христа: "У свету ћете имати невоље"; јер друкчије и не може бити, пошто царство Његово (= Црква) није од овога света. Господ је одувек у овом свету, као у шареној градини својој, убирао као најмирисније цветове и сабирао у небеске житнице Своје најједрије и најбоље плодове Цркве баш у виду светих Мученика. Што је један народ бивао богоноснији утолико је дивније плодове давао у лицу своје најбоље деце; и опет, уколико је један народ више плодова слао у житнице Небеског Домаћина у виду светих Мученика, утолико је тај народ постојао богоноснији и Богу милији.

И наш многострадални Српски народ, засађен као "дрво крај извора водених" (Пс. 1, 3), давао је изобилне плодове "у своје време". Он је кроз векове пунио и пуни небеске житнице многоценим плодовима, који нипочему нису хуђи од приноса осталих хришћанских народа. Крв хришћанских мученика сс обилно лила од дана када је српски народ просвећен светим крштењем, па све до данас. Читава јата светих душа, некада већа а некада мања, узлетала су у небеску Србију, убељена крвљу Јагњетовом и својом. Њихов број је бивао нарочито велики у времена општенародног страдања, као рецимо за време петвековног турског ропства, када је Бог предао српски народ, греха његових ради, у агарјанске руке, да му се тело мучи еда би се душа очистила. У том раздобљу српски народ се окитио као многоценим драгам камењем великим бројем својих мученика и новомученика, довршујући тако "недостатке невоља Христових на телу своме" (Кол. 1, 24). Њихов број је у потпуности познат само свевидећем и свезнајућем Господу, исто као и све разноврсности мука које они храбро поднеше за Господа свога. Мало је оних које по имену знамо, а још мање оних чији је мученички подвиг описан у српском мартирологију. Један од ових последњих, чијем се подвигу смерно клањамо и чији спомен радосно празнујемо, јесте и данашњи свети преподобномученик Ђакон Авакум, који је мученички пострадао од Турака за време Хаџи-Проданове буне 1814. године, заједно са осталим светим Новомученицима.

Овај дивни изданак рода српскога и украс Цркве Божије, рођен је у Кнез Пољу испод Козаре 1794. године од оца Гаврила и мајке Божане. Просвећен светим Крштењем доби име Лепоје[28] што је ваљда требало да наговести како његову телесну, тако и још више душевну лепоту. Прве појмове о Богу и светој вери Православној добио је Лепоје у родитељској кући од своје благочестиве мајке. А када је дечко порастао, а онако млад остао без оца,[29] његова мајка га одведе у манастир Моштаницу[30] да тамо изучи књигу, јер је желела да се њен јединац посвети Богу на службу. Врата од манастира им отвори отац Генадије, духовник те свете обитељи, који раније беше мирски свештеник са именом Ђорће Шувак, и беше ожењен сестром Гавриловом (оца Лепојевог). Но пошто му умре супруга и он млад обудове, ступи у манастир, замонаши се и доби име Генадије. У манастир беше собом довео и свога сина јединца Стојана који беше Лепојевих година. Овај, дакле, отац Генадије погледавши у младића што га је мати довела, дуго не могаше одвојити очи од њега, јер 6н беше, како вели Сарајлија, "диван и дичан као Аполон", а душом леп и чедан као прекрасни Јосиф, док му доброта и целомудрије беху исписани на лицу. Младић би одмах примљен у ту свету обитељ, а његова добра мати, удова, никако не хтеде да се одвоји од свога јединца, те и она остаде у манастиру да послужује.

Младић, будући Богом обдарен и просвећен, убрзо научи писмо и изучаваше свете и божанствене књиге наслађујући се вечном Истином, коју Бог откри људима ради њихова спасења. Уз то изучи и црквено појање, те својим умилним гласом слављаше Бога дан и ноћ, јер свом својом чистотом и невином душом заволе ту свету обитељ и богослужење у њој, те се на њега могаху у потпуности применити речи Псалмопевца: "Господе, заволех лепоту дома твога и место где обитава слава твоја" (Пс. 26, 8). Због таквог напредовања у врлинама и светом послушању, младић се ускоро украси светим ангелским ликом и доби монашко име Авакум. А када напуни осамнаест година би рукоположен за ђакона од стране пакрачког митрополита Јосифа Јовановића Шакабенте. Тада млади ђакон са сузама захваљиваше Богу што га је удостојио да служи свету службу са духовником те обитељи, да стоји пред светим Престолом у олтару и својим рукама да се дотиче Светих Божанских Тајни. И хођаше право путем Господњим извршујући са љубављу и усрђем своје монашке завете, како би се и на њему испуниле речи светога Апостола: "Нико да не постане немарљив за твоју младост; него буди углед вернима у речи, у животу, у љубави, у духу, у вери, чистоти" (I Тим. 4, 12).

Но као што често после тихог и сунчаног дана наилази страшна олуја, тако и овде, по допуштењу Божјем, насташе тешка искушења како за младога ђакона, тако и за целу свету обитељ.

Године 1809. бунтовни Срби Босанске Крајине и Подкозарја, а под утицајем Карађорђевог устанка у Србији, дигну и сами устанак, познат под именом Јанчићева буна, који је био свирепо угушен. Тешке и несносне прилике после угушене буне натерале су многе Србе да побегну у шуме или да пребегну у Србију, Хрватску и Славонију. И сам игуман манастира Моштанице Генадије Шувак, који је узео видног учешћа у буни са осталим свештеницима и калуђерима, крио се пуне три године од турских очију и, најзад, 1811. године морао је напустити Босну и манастир Моштаницу око чијег се згаришта повремено налазио и на њему службу Божију служио.. Нешто више од једне године провео је у Славонији, узевши са собом и свога јединца Стојана и осамнаестогодишњег Авакума, који се тек беше зађаконио, као и његову мајку Божану. Из Славоније су кренули да траже мирније склониште. Ишли су од манастира до манастира док једнога дана не стигоше на врата манастира Благовештења у Трнави у околини Чачка. Врата им отвори један просед калуђер и са великом љубављу их све прими. Био је то игуман Паисије, родом ту из Трнаве и из фамилије Ристовића. Са Паисијем је тада у манастиру била и његова стара мајка Синђелија, као и његов најмлађи брат Стеван, младић око 17-18 година, док је његов средњи брат Димитрије живео у својој кући недалеко од манастира. Како Паисије није имао братства за којим је веома жудео, оберучке је прихватио ове избеглице из манастира Моштанице. И . одједном оживе та света обитељ складним појањем и лепотом богослужења, јер сада често свету Службу служаху три свештеника: игуман Паисије, отац Генадије и парох Трнавски Радован Вујовић са ангелу подобним млађаним ђаконом Авакумом, док су на службу одговарали својим анђелским гласовима ђаконови вршњаци Стојан и Стеван. Но такав блажени и богоугодни живот трајаше за кратко време.

После пропасти Карађорђевог устанка у јесен 1813. године, зулуми турски превршише сваку меру. Српске главе су кошене као снопље. Збегови су се по планинама напунили српске нејачи, која је одатле гледала крваве гавранове како у својој засићености надлећу лешеве, који су се свуда од Дрине до Крајине и до Делиграда црнели, јер их није имао ко да искупи и сахрани. Многи виђенији људи су најпре одбегли у гору у хајдуке. Народ је стењао под теретом и невољама. То је приморало војводе и кнежеве који су остали у Србији да положе оружје Турцима пред ноге. Неки од њих су чак уз помоћ Турака умиривали народ да се не буни. Најдуже је у шуми остао Хаџи-Продан Глигоријевић, па се најзад и он предао чачанском Муселиму Латифаги, с којим је донекле и пријатељ био. Предавши се, он се доселио и настанио у Трнавском манастиру. Игуман Паисије, честити духовник, био је на великом гласу због свога родољубља, те су га и Турци ценили и уважавали. Долазак Хаџи-Продана, опробаног и чувеног војводе, необично га је обрадовао, а истоветност мисли и осећања брзо су их сродиле. Они су се договорили и одлучили да поново дижу устанак, па су чекали само згодан тренутак за то.

На ојађени народ је поред невоље од Туракадошла и друга, још већа и тежа. Од трулежи несахрањених лешева, које су Турци свуда сејали, земља се закужила те је завладала тешка и опака болест, од које лека није било. Харала је преко целе зиме, па наставила да коси и целе идуће године. Од куге су нарочито страдали градови, у које су се опет уселили Турци. Трнавски манастир, будући усамљен у планини, био је поштеђен ове опасности, те су и његови житељи били спокојни. Али, нажалост, не за дуго. На несрећу њихову, чачанском муселиму Латифаги дође идеја да и он са својим момцима, својим благом и оружјем потражи уточишта од ове опаке болести у Трнавском манастиру.

Игуман Паисије и Хаџи-Продан сада су били под непосредном присмотром Турака, што им није било пријатно. Па ипак почетком септембра 1814. године, изнад Трнаве у манастиру Стјенику, где је био велики збег, подаље од ока чачанског муселима Латифа и његове телесне гарде, који су још увек седели у Трнавском манастиру, састали су се сви кнезови, војводе и духовници из пожешке нахије, међу којима су били: Хаџи-Продан, игуман Паисије, отац Генадије Шувак и друга свештена и цивилна лица. На том састанку се одлучи да се народ диже на устанак. За воћу устанка изаберу кнеза Милоша из рудничке нахије, а за његовог помоћника Хаџи-Продана. Над устаницима је извршио заклетву врло популарни игуман Паисије коме је стављено у дужност да најбржим и најбољим путем сигнализира устанак, који је имао планути на Крстовдан 14. септембра 1814. године. Са скупа је упућено посланство кнезу Милошу да га извести о договору и да га умоле да им се као вођ придружи.

Тих дана је Латифага преузео пут из Трнавског манастира по Драгачеву и према Жичи ради умиривања бунтовне раје. Латиф-ага је у пратњи Хаџи-Продана, Аврама Лукића, Боке Протића - Гучанина, попа Николе Костића и још неких обилазио села на планини Јелици и ишао према манастиру Жичи. Овај Латифов пут ишао је на руку игуману Паисију да приђе извршењу Стјеничке завере. Уочи самог Крстовдана игуман Паисије, хаџи-Проданов брат Мијаило и други наоружани људи, којих је већ било доста по планини Јелици, напали су осморицу Латифових момака који су били остали у манастиру да чувају Латифово благо и оружје, разоружали их и узели велико муселимово благо. О догађају у Трнави одмах је јављено Хаџи-Продану, који се ноћу искрао из Латифове пратње у Трнаву, а сутрадан на Крстовдан, насред Трнаве, на Илијаку, развијена је устаничка застава око које се окупило од две до четири хиљаде устаника.

Тако, дакле, у Трнави, украј Чачка, у манастиру Благовештењу, Хаџи-Продан, игуман Паисије, Мијаило и други дигли су устанак на празник Часног Крста, управо оног истог дана када је и пропао пре годину дана. Тако је устанак везан за празник Крста и страдања и тиме добио своју символику и тајанственост. Понети крст свога народа, и свој, на то је више него икада Крстовдан позивао. Хаџи-Продан је био свестан тога и он је сада понео тај крст заједно са свима који су уз њега били.

Истина, чим је стигао у Трнаву, Хаџи-Продан је ослободио Латифове људе и упутио их да иду из манастира у Чачак, а задржао је Латифово благо и оружје. Затим је одмах разаслао људе у остале нахије и обавестио тамошње војводе о догађајима у Трнави, позивајући их да се придруже устанку. Истовремено, Хаџи-Продан је предосећао опасност и скори напад Турака. Утолико пре што је кнез Милош одбио позив да се придружи устанку и стане на чело њега. Зима је била на прагу, горе су изгубиле зелену боју. Хране није било, муниције такође. Збегови за жене и децу нису били припремљени. А на Београдском граду радиле су стотине Срба. Могу их узети за таоце, побити, н шта је онда учињено? Тако је тада мислио Милош Обреновић када му је поруку Хаџи-Продана донео неки поп Симо. И одлучио је онако како Хаџи-Продан није желео. Одбио је да се придружи устаницима. Говорио је да време за устанак још није стигло. Када су Хаџи-Продан и око њега окупљени људи сазнали за поруку кнеза Милоша каквој се нису надали, ова је деловала на све као гром из ведра неба. Окупљени устаници се почеше разилазити свак на своју страну и оружје сакривати по пећинама и шупљим буквама.

У почетку, нешто позивима Хаџи-Продановим, а нешто и без њих чуло се за устанак у Трнави. Поједини кнезови, војводе и угледни људи почели су да се дижу. Устанак се ширио као трава после добрих киша. Захватио је пожешку и јагодинску нахију, као и нека села крагујевачке нахије. Изгледало је да устанак нико неће моћи угушити. Отпор Турака био је слаб. Нигде није било већег окршаја, нигде да се скупе и одупру. Милош је био у недоумици. Толико је обећавао Сулејман-паши у Београду да ће у Србији бити мирно, да је то једина народна жеља, а пушке већ увелико праште и падају турски војници. Зато оде Ашинбегу, муселиму рудничке нахије, и рече му: "Ја о тој буни не знам, дозволи ми да ја народ стишам"! Пристаде Ашин-бег и рече да ће и он војску послати на Хаџи-Продана и да ће буну заједнички угушити. Тако ка Трнави крене војска да угуши устанак. Из Београда се истовремено кретала велика војска под командом Наја-паше Ибшира, заменика београдског везира. Код Чачка се слегла силна војска. Хаџи-Продан имао је у Трнави мало војника и није могао дочекати Турке. Нарочито га је погодило када је видео да је и Милош пошао на њега. Стога је напустио Трнаву и пошао ка рудничкој нахији.

До једине одлучније битке дошло је код Кнића у Гружи. На једној страни били су бројни Турци и Милошеви људи, а на другој Хаџи-Продан са свега неколико стотина устаника, али одабраних. Битка је трајала цео дан, па су војске и заноћиле на бојишту. Но пошто је устаника било мали број, и већина воћа и виђенијих људи већ раније било похватано, и пошто је и сам народ био подељен међу собом, то устаници ноћу напусте бојиште, јер се у таквим условима није могло ратовати са турском силом. Са малим бројем људи Хаџи-Продан више Остружнице пређе у Срем, чиме је практично устанак и пропао. Али тиме нису и муке народне престале. Та буна је ипак опомињала Турке да се Србија није умирила. Народ је само требало позвати, и на скупу би биле за час многе чете, са оружјем и спремне за бој. Зато су се Турци потрудили, и ову буну искористили као повод, да обезглаве народ. Они су похватали скоро све народне прваке и виђеније људе, нарочито духовне вође, који су на ма који начин били умешани у Хаци-Проданову буну, или су Турцима могли бити сумњиви.

Хајка је извршена најпре у Чачку, где су многи на превару похватани. Из Чачка је Каја-паша водио необичну колону. Све те похватане људе, оковао је у синџире и водио ка Крагујевцу. Говорило се народу да ће им све бити опроштено, јер је то бнла порука и Сулејман-паше из Београда. Наја-паша се састане са Милошем код Крагујевца. Народ из околних села дође у Крагујевац и донесе храну, као пре неколико дана у Чачку. И ту се понови страшна слика. Многи људи падоше у си1нџире и придружише се већ уморној и измученој колони људи доведеној из Чачка. Наја је затим отишао у Јагодину која је доживела исто што и Чачак и Крагујевац. Приликом хватања робља, Турци нису све трпали у синџире, него су многе поубијали на лицу места. Тако су Турци шездесет људских глава посекли у Драгачеву, док су равно сто лица повели у синџирима за Београд, секући успут кога стигну, као и сву нејач која је ишла за похватаним и завезаним родитељима. Исто тако у крагујевачкој нахији Турци су ухватили осамдесет шест угледнијих лица, затворили их у крагујевачку тамницу, и након неколико дана све посекли.

Турци су оковано робље у неколико "штафета", како су називане колоне окованог робља, спроводили у Београд. Ка Београду се кретала прва колона од 115 људи окованих у синџире, бледих и уморних; а поред њих су корачали турски војници носећи трофеје победе Сулејман-паши. У тој штафети је био и игуман Паисије као и његов млади ђакон Авакум. Игумана је Наја слао као "најлепшу јабуку" на пешкеш своме везиру. За колоном су измучене и преморене посртале мајка ђакона Авакума Божана и мајка игумана Паисија Синђелија, које се нису могле одвојити од својих синова. Када је колона пролазила кроз села, жене су, побуђиване хришћанским милосрђем, кришом износиле хлеб и додавале таоцима, док су људи шапутали: "побиће их све"! Колона је најзад стигла у Београд и сви су се обрели у казаматима, затворени у Небојшу Кулу. Настали су тешки дани тамновања и ишчекивања грозне смрти.

Док су ови први тамновали, Ибшир Наја-паша и Ашин-бег су са Милошем и даље "умиривали" народ и хватали ново робље које је такође довођено у Београд, или ту и тамо убијано. Ковани синџири са оштрим алкама, које су се упијале у вратове из којих је цурила крв, звецкали су тужно по ојађеној земљи Србији. Неједнак ход, посустајање изнемоглих, пропраћено камџијањем и псовкама спроводника, увећавали су бол и кукњаву робља. V синџирима су били не само људи већ и жене па и нејака деца. - Зима ми је, каже једна девојчица од петнаестину година својој мајци, па цвокоћући скупљаше руке час на груди, а час трљајући прсте. - Ено хана, кћери, свратиће нас да се огрејемо, теши кћерку мајка. Испред хана као обично је трем на дрвеним ћулсијама за које повезаше робље, а спроводници уђоше унутра да се одморе и огрију. Пред ханом наста поскакивање од зиме и мраза, а спроводници помислише да робље кида ланце и покушава бекство. Истрчаше напоље, па кад видеше о чему се ради, уз псовку вратише се натраг. Тако је путовало робље од Јагодине до Београда, радујући се мрачним тамницама у чијим ће дебелим зидовима колико толико моћи да се загреју.

Док је робље тамновало у мрачним зидинама и копнило о слабој храни (добијали су само парче хлеба и мало воде на дан), дотле је Сулејман Скопљак-паша премишљао каквим мукама да умори "бунтовнике". Није му се хтело да их брзо лиши живота, већ да их што више намучи, како би се остали народ од њих "научио памети", те пристао да буде покорна раја. Зато је смислио да их све живе на колац натакне на Стамбол Капији.

Освануо је 17. децембар 1814. године. Скопљак је поранио, и пљеснувши длан о длан позвао сеиза. Када је сеиз ушао, прописно поздравио везира дубоким клањањем, и стао мирно, везир га је упитао:

"Је ли жив онај пексијан што ми га је ћехаја из Чачка на пешкеш послао?"
"Жив је и здрав, честити господару".
"А дајете ли му шта да једе?"
"Комад хлеба и мало воде на дан".
"Много је! И то од данас не", рекао је строго заповеднички везир, наредивши да се спреми добар храстов колац и да се исти стави код врата пред кулом Небојшом.
Када је везиру саопштено да је заповест извршена, издао је наређење да изведу ону "најлепшу јабуку":
"Даћете му онај церовак да понесе до Стамбол-Капије. Са њиме поведите што више робља да гледа шенлук", заповедио је везир, пошавши и сам на Стамбол-Капију са својом свитом.
Док је везир издавао наређења, и док су их сеизи хитро извршивали, Ђакон Авакум је у тамници куле Небојше певао на глас својим умилним гласом дивну црквену песму:
"С нами Бог разумјејте језици и покарјајтесја, јако с нами Бог.
Услишите до последњих земли, јако с нами Бог ...".

У непосредној близини Ђакона Авакума, у једном мрачном углу, коленопреклоно, додирујући час челом земљу, час дижући руке увис, игуман Паисије је шапутао следећу молитву:

"О Господе Исусе Христе, Сине Божји, благосиљам онај дан када сам у храму Благовештенија Пречисте Твоје Мајке, у коме сам служио Теби и Твом народу, спустио мој благослов на напаћени и намучени народ да устане на непријатеља, који све светиње погази, уништи и попали. Ја верујем, Господе, да ће Твоме српском народу, Твојом помоћи, мој грешни и недостојни благослов бити по милости Твојој благовештеније и блага и радосна вест у слободи, коју ћеш Ти дати и донети, да Те у њој свенародно прославља. Ти, Господе, видео си и знаш да је срце моје било далеко од земаљског блага за које се нисам никада лакомио, и Ти си, Господе, видео и Ти знаш да је срце моје једино везано за народ, као највеће благо моје после Тебе. Помози, Господе, народу Твоме.

Помози, Господе, и мени јер си ме удостојио ангелског образа у свештеном чину. Помози, Господе, да сачувам тај образ, подобан анђелима Твојима, на славу Твоју а на част и понос рода мога а наслеђа и достојанства Твога.

Колебање и смутње одагнај од мене и нека, Господе, буде воља Твоја.

Не дај ме, Господе, у руке непријатељима да немоћи и слабошћу мојом ликују, него кроз мене, слугу Твога, прослави народ Твој, децу моју и цео род српски.

Господе, муке које у име Твоје и за род мој добровољно носим и примам као највећи и најскупоценији дар Твој, учини да буду срцу моме слатке као нектар, а души мојој жедној Тебе, нека буду спасонооне и целебне као мелем.

Удостој ме, Господе, и другог великог и највећег крштења крвљу и мучеништвом, које си дао и дајеш избраницима својим. Али, Господе, за једно Те само молим: крв овог крштења нека буде на непријатеље Цркве Твоје свете и рода српског .. .".

Ђакон Авакум беше завршио са песмом, кроз коју је певао победничку молитву, и пришао своме игуману, па клекнувши поред њега, саслуша последње речи молитве, на које само изусти: "Амин и дај Боже", а у тај мах звекет браве и шкрипање тешких тамничких врата прекиде их на молитви.

Један сејмен отвори врата, тражећи очима игумана Паисија. Када га угледа, уђе унутра, ухвати га за раме, па псујући и гурајући га испред себе изведе из тамнице. Ђакон Авакум потрча за игуманом до испред врата и ухвати игумана за десну руку на коју спусти свој последњи целив. Игуман Паисије је имао само толико времена да га пољуби у лице оквашено топлим сузама.

Стари игуман Паисије идући ка Стамбол-Капији, са коцем на рамену у друштву осталих Срба заробљеника, знајући каква га смрт очекује, не уплаши се, јер вера и духовна моћ коју му Бог подари испунише душу његову и он осећаше радост што ће пострадати за Христа, Његову Цркву и свој народ.

Онде где се доскора налазила Коларчева пивница, код споменика кнеза Михаила, била је Стамбол-Капија. Пред улазом у Стамбол-Капију био је покретан дрвени мост којим се улазило у њу. Испод моста ујезерила се велика баруштина прекривена залеђеном жабокречином. На самој капији турски сејмени чувају стражу а у сводовима њеним на гвозденим кукама висило је неколико српских глава.

Везир је изашао и стао са својом свитом на нарочито спремљеном месту на самој Стамбол-Капији и посматрао како кроз њу пролази: напред неколико сејмена, а за њима игуман Паисије са храстовим коцем на рамену, а позади њега у синџирима корача повезано робље, пробрано из тамнице. Када су сви прешли преко дрвеног моста, везир је дао знак да стану и приступи се послу. Сејмени су стали. Стао је и игуман Паисије спустивши колац, дугачак око два метра, који му беше отежао, а чији је врх благо изведен још од саме његове средине. Наслонивши се на дебели колац, игуман Паисије је мирно посматрао како један сејмен копа рупу из које други изгрташе земљу. Кад је рупа била готова, сејмени се усправише и погледаше у везира, који пљесну длан о длан и тиме даде знак да раде даље. Један сејмен приђе игуману Паисију и узе колац из његових руку, а друга двојица дочепаше га и опружише потрбушке по земљи и чврсто везаше. Џелат му затим ножем засече између ногу месо да би колац лакше прошао, па врх његов увуче у зарез. Његови помагачи дрвеним маљевима полако колац забијаху у тело, а џелат га придржаваше да не склизне у страну, него правце да иде крај кичме како би избио испод самог потиљка. Паисије за све ово време јечаше, а кад колац усправише и земљу добро око њега у рупи набише, он гласно изусти: "Слава Богу".

"Боооже", чуо се мало доцније пригушен јаук Пајсијев, а везир је задовољно пљеснуо рукама и показао сејменима на оно робље које је једним делом попадало на земљу од ужаса а другим очи заклонило, окренувши се у страну да не гледа онај стравичан призор, који је и њима припремљен. Везир се потом окренуо и са својом свитом вратио у град, а сејмени повадивши своје ханџаре зашли су редом, и четрдесет осам лица исекли, и на коље мртве набили.

Дан је био ведар. Сунце је нагињало западу и својим руменим зрацима обасјавало Стамбол-Капију, а јагодинско робље баш тада наступаше испред ове ужасне касапнице на којој се пушила топла крв игумана Паисија и осталих трнавских Мученика. Отац Генадије, који беше у овој штафети и који беше посустао од путовања, гледаше преко дрвеног моста на улаз Стамбол-Капије. Одједанпут се трже и заста запрепашћено кад препозна на коцу свога у Христу брата и старешину игумана Паисија. Застали су и спроводници са целом "штафетом", указујући робљу на исту судбу која их чека. Отац Генадије и остало робље у синџирима стајало је оборених глава пред овим ужасним призором квасећи земљу врелим сузама.

Тога дана Синђелија је као и обично пошла да обиђе синове у кули Небојши. Пред Стамбол-Капијом је нагло стала препознавши свога сина Паисија. Ударајући се у прса заридала је горко, а потом потрчала ка Небојши да види да ли је тамо њен други син - Димитрије.
Када се Ибшир одморио од дугог пута, затражи од везира да му да Теофила Поповића, онога дакле који је писао писма и позивао на устанак, да се наслади његовим мукама. Везир се радо одазвао своме верном ћехаји. Непосредно поред Паисија јаукао је Теофило, Ибшир се гласно церекао са истог места одакле је и везир посматрао погубљење Паисијево.
Овакви и слични призори су се понављали скоро свакодневно и надаље више од месец дана. Београд беше бедна и тужна варош после пропасти Србије. Он је био тада људска касапница, гнездо ужаса и страхота. Губилиште није било стално одређено, оно је било свуд, у граду и изван вароши, па и на ћошковима чаршије. Са зидова градских и караула варошких штрчале су мотке и коцеви с одсеченим главама око којих се гавранови скупљају; одмах изван вароши, нарочито поред главног пута од Стамбол-Капије ка Теразијама, и од Баталџамије ка Ташмајдану непокопане и унакажене лешине око којих се пси отимају, или још живи Муче1ници на кољу, који се по два-три дана боре с душом и разговарају са сродницима. "На врачару од Ташмајдана до Стамбол-Капије, прича један очевидац, с обе стране пута стоји парада од људи, на коље набијени ... имаде ји 60 или 70, кромје што су набијени у Јагодини и Ћуприји; међу овима... имаде попова и калуђера и многе су пси одоздо изели, докле су могли дохватити...". По неко је имао толико снаге да грдњом или преклињањем учини да му ко при помрчини пиштољем муке прекрати. Скопљак Паша је свако јутро узјахивао свога коња и изашавши на Стамбол-Капију шетао око града по бедемима и Калемегдану. Вршио је смотру над људима који су на кољу умирали, мучећи се по два три дана и са задовољством је посматрао неисказане муке мученика.
Турци су необично волели када су из тамнице водили робље на губилиште да се увек у свакој партији нађе по који свештеник. Њих су зато они и приштеђивали да их увек буде. На Светога Саву (1815) набијено је на колац 20 свештеника, међу којима и поп Симо Сјеничанин, поп Радован Вујовић парох трнавски, поп Мијаило из Љутовнице и други.

За попа Радована се прича кад су га повели са осталима на колац Турци су га терали да иде брже говорећи:
"Ајде брже, пексијане"!

"Нисам пексијан но поп", одговори Радован.
"А шта му је то ријеч поп? Ваљда исто што дервиш или оџа"? упита један Турчин.
"Изговарај за мном прва слова ових речи: П(астир) О(ваца) П(равославних)''.
Турчин је изговорио: ПОП.

Турци, пре него што би узеди живот Србима, покушавали су да им узму најпре душу. Они су, научени од оца сваке лажи - ђавола, обично нудили све које су водили на губилиште да приме њихову погану веру, опраштајући им притом све кривице и поклањајући им живот. Мало је било оних који су се хтели тиме користити да би избегли љуте муке. Радије су одлазили и на колац, говорећи: "Боље са коца лајати, него са Турцима клањати". Па ипак било је и таквих, који су пристајали да изневере своју веру.
Када отац Генадије, прошавши поред живог на коцу набијеног игумана Паисија, стиже у тамницу, њега озари срећа, и на себе заборави када у тамници београдскога града затече жива свога јединца Стојана, кога су са игуманом Паисијем и ђаконом Авакумом дотерали из Трнаве у Београд. Стојан је био заједно са ђаконом Авакумом. Али се оцу Генадију срце брзо поче парати, јер га заокупи страх од предстојећих мука, удружен са мислима у којима је гледао сина Стојана како се увија заједно са њим на коцу. Зато се реши да прихвати понуду Турака и да се потурчи. Своју одлуку саопшти сину Стојану. Рече му да он ово чини у великој невољи, а највише ради њега јединца, обећавајући му да ће се једнога дана чим се прилика укаже, поново вратити у своју свету веру православну. Тај разговор међу њима текао је отприлике овако:
Стојан: Бабо, Лепоју церов колац спремају.

Генадије: Свима је нама суђено, синко, да га носимо, неко пре а неко касније. Спаса нам Нема ни с које стране. Можда ће честито дјете прећи у пашчећу вјеру да колац не омасти.
Стојан: Неће, богами, бабо, добро ја њега познајем. Тврда је вера његова. Тај се смрти не боји. Зна он како треба волети Бога и ову свету земљу.
Генадије: Знам, дјете, али добро утуви што ти кажем: Муке су то превелике, треба истрајати. Ја од живота ништа неМам. Свеједно ми је кад ћу колац понети, али тебе ми је жао, твоје младости и лепоте. Послушај ти твог баба, не треба забраздити. Турско је време одзвонило, треба нашој земљи мишица.
Стојан: Знам, бабо, али шта ће рећи .. .
Генадије: Нема ту али. Примићемо погану вјеру за кратко време, док прође овај покољ, па ћемо после, у име Бога, опет бити што смо и били.
Стојан: Ама, бабо, како ћемо мимо осталу нашу браћу?
Генадије: Ласно ћемо, синко. Нека Турци чине своје, а ми ћемо по нашем. Вјеру ћемо у срцу носити. И Лепоје ће пристати да се потурчи.
Стојан: Нека буде како ти велиш!

Тако дакле, наваљивањима и убеђивањима отац Генадије приволе на ово сина Стојана. О одлуци саопшти и ђакону Авакуму предлажући му турчење. Ђакон Авакум за овај предлог не хте ни да чује. Одвраћаше их од њихове намере, указујући игуману на двоструко достојанство - свештеномонашки анђелски образ и српски национални понос. Отац Генадије остаде при своме и саопшти Турцима своју и свога сина жељу, да хоће да се потурче. Уважише им Турци молбу и обојицу изведоше из тамнице, давши их Ибширу, који их на свечан начин потурчи. Од оца Генадија поста Мула-Салија, а од Стојана - Реџеп.
Турци занудише и Димитрија, Паисијевог брата, да се потурчи, опраштајући му сву кривицу. Он то одби. Једнога дана изведоше и њега из тамнице, изван градских зидова, одсекоше му главу па је натакоше на колац.
Од свих затвореника које су Турци похватали у Хаџи-Продановој буни, највише их је занимао млади и неустрашиви Ђакон Авакум. Ђакон Авакум лепотом својом беше сличан крину који се тек расцветава и Турци задивљени његовом лепотом и младошћу, хтели су пошто пото да га потурче еда би остао у животу. Беше дошао ред и на њега. Требало је сада и он да испије горку и тешку чашу коју је пре њега испио његов велики учитељ игуман Паисије. Турци су покушавали да га приволе на турчење, али ни молбе ни претње нису га могле на то приволети. На сва наваљивања и обећања Турака да се потурчи, презревши све ово - земаљска блага која му нуђаху, одговарао је молитвом Христу, Који га је невидљиво крепио и као правом војнику давао снагу.
Авакума нису само Турци убеђивали да се потурчи. Некадашњи његов игуман и духовник Генадије, а сада Мула-Салија и Реџеп, обилазили су га у тамници, али са њима није хтео ни једне проговорити. Говорио му је Мула-Салија: "Синко, Бог нека ти буде у помоћ. Потурчи се, не треба лудо мријети. Ето, Стојан и ја ...". - Не, оче, ја сам Христов војник. Смрт је олакшање за све нас. Радујмо се смрти.
Када све понуде о потурчењу осташе безуспешне, куцну и Ђакону Авакуму његов час. Једнога дана, када се сунце рађало и златним зрацима обасипало врх Авале и поробљену Шумадију, отворише се тешка тамничка врата и Турци изведоше ђакона Авакума из Небојше, давши му да понесе колац на који ће кроз који час бити набијен. Ова тужна поворка, коју праћаху и у којој уживаху Турци, упути се на Калемегдан. За Ђаконом Авакумом ишла је његова болом утучена мајка Божана, плачући и изговарајући полугласно молбе да се потурчи. Две три сузе скотрљаше се низ анђеоско лице овог младог војника Христовог и дивног српског младића, не ради бојазни од смрти, већ то беху сузе сажаљења, које су истовремено биле и одговор ојађеној мајци, коју са њима опомињаше да се окане узалудног преклињања. Ђакон је носио колац храбро и весело и целим путем од Небојше до места губилишта из гласа певао:

"Нема вјере боље од хришћанске! Срб је Христов, радује се смрти; Страшни Божји суд и Турке чека, Па ви чин'те што је вама драго! Скоро ћете и ви долијати. Бог је сведок и његова правда".

Пред Калемегданом, његова болом скрхана мајка гласно закука за својим јединцем, који мирно, као и Христос на своме голготском путу са Крстом на леђима, носаше заоштрен колац. Мајка не могаше одолети своме материнском болу, и у родитељском грчу са очима пуним суза приступи му и последњу молбу изрече, да се потурчи и спасе свој млађани живот. "Бог ће ти синко, опростити, јер то чиниш у невољи", говораше му она. И на ову, пуну бола и ужаса, мајчину молбу Ђакон Авакум кроз Богом надахнуту песму одговори:

"Мајко моја на млеку ти хвала!
Ал' не хвала на науци таквој!
Брзо ћеш се обрадоват' сину!
Док пред Божје изидемо лице;
Смрт избавља од свакијех беда;
Цвет пролетњи тек за зимом иде,
Благо томе ко раније умре,
Омање је и муке и греха,
Па што коме Бог и вера дадне,
А још има браће на свијету".

Дошавши на место погубљена, Турци поново почну саветовати Ђакона Авакума да се потурчи, те да тако млад не умре пре времена.

"А збиља, умиру ли и Турци кадгод"? упита младић смешећи се.
"Е, па умиру дабогме"! - "Онда је свеједно а пре а после. Што пре умрем омање ми је греха", одговори он одлучно.

И најзад, у последњем моменту када му се већ и сејмен пашин приближи да обави овај трагичан и страшан чин, у коме Турци уживаху, приближи му се гласник' везиров и рече поруку господара свог који све ово са уживањем посматраше:

"Авакуме, српски сине, ти Паисијев ђаче верни,
Још тренутак имаш само - одреци се свога Христа?
Не хтеднеш ли - ти знаш добро Паисијеву судбу црну!
И тебе ће овог часа, покосити судба иста".

- "Смрт избавља од свих беда;
Благо оном ко пре умре,
Омање је мука прошо, Богу ће се пре узнети.
Од хришћанске вере лепе нема нигде вере лепше,
Чин'те Турци што вам драго, и тако се мора мрети"!
Бурни жагор "дивно дете" кадуне се чудом чуде!
"Зар на колац ту лепоту? Не чинимо, Турци криво"!
И душеван Турчин један, - да уштеди дечку муке,
Прободе му јатаганом мученичко срце живо".

И изврши се овај последњи чин драме мученика Христовог у којој Турци не остварише своју жељу, јер млади Ђакон Авакум испи чашу смрти са радосном надом на нетрулежно живљење у васкрслом Христу Богу.
Мајка је дуго нарицала код коца, који је са њеним сином јединцем био усправљен међу друго коље, на коме издисаху раније набијени мученици. Миловала је и љубила руке и ноге његове, док се није стропоштала под колац, заривши главу у млаку крв свога јединца, која се беше разлила по земљи. Негде у току ноћи освестила се, прекрстила и изгубила у мраку.
Колац на који је тога дана набијен млади мученик Ђакон Авакум, усправљен је баш на истом месту где је равно десет година раније погубљен боговађски архимандрит Хаџи Рувим. Ту је шездесетогодишњи архимандрит, 29. јануара 1804. године старачким дрхтавим гласом сам себи читао молитву "На исход душе", и по свршетку исте изговорио последње речи:
"Готов сам, чин'те Турци своје"!
Дакле након десет година, нана истом месту, Ђакон Авакум је поновио скоро исте речи: "Чин'те Турци што је вама драго", те је тако Калемегдан уистини постао место добрих мегдана, на коме су ови преподобномученици показали своје неустрашиво јунаштво, извојевали неувенљиву победу и задобили венац славе од Господа свога и Подвигоположника, да се вечно радују у царству Његовом, молећи се за све оне који верно поштују свети спомен њихов. Амин.
http://www.svetosavlje.org/.../Zitij.../ZitijaSvetih1217.htm

недеља, 29. децембар 2013.

КОВАЧ: ДОВЕДЕНО У ПИТАЊЕ ФУНКЦИОНИСАЊЕ ЛОКАЛНИХ ЗАЈЕДНИЦА

ИСТОЧНО САРАЈЕВО, 29. ДЕЦЕМБРА /СРНА/ - Начелник општине Источна Илиџа, Предраг Ковач оцијенио је данас да понашање и поступци власти Републике Српске доводе у питање функционисање локалних заједница, односно опстанак становништва у њима.

 

Ковач је на конференцији за новинаре у Источном Сарајеву нагласио,да се Влада Републике Српске и скупштинска већина у Народној скупштини према локалним заједницама "односе тако као да у њима живи неки други народ, а не становништво Републике Српске".

"Прикупљени новац од ПДВ-а се не распоређује равномјерно, а сада постоје и најаве да ће домови здравља прећи на трезорско пословање и да ће локалне заједнице додатно морати издвајати још пет одсто из буџета за њихово финансирање", рекао је Ковач, додајући да из године у годину локалне заједнице добијају значајно мања средства од индиректних пореза.

Ковач је оцијенио да је алармантна информација да ће Пореска управа Републике Српске путем својих локалних представништава "Шумама Српске" отписати дуговања која имају према локалним заједницама.

"Уколико власт настави да се на овакав начин односи према локалним заједницама, ми ћемо бити приморани да све оно што нам Влада налаже да радимо не радимо и да одбијамо све наредбе чији је циљ урушавање функционисања локалних заједница", навео је Ковач.

Градоначелник Бијељине,Мићо Мићић рекао је да Влада покушава да комплетан терет кризе пребаци на локалне заједнице, наводећи да се буџети локалних заједница из године у годину смањују, док је буџет Републике Српске за 10 одсто повећан.

Мићић,  навео је да су општине и градови добили упутство од Министарства финансија Републике Српске да смање буџете за 10 до 15 одсто, а неки и више.

Према његовим ријечима, локалне заједнице оптерећује и преношење неких надлежности на њих, што не могу издржати.