недеља, 18. новембар 2012.

Антисрпство међу Србима

Драгољуб Збиљић(18. новембар 2012)


 
Драгољуб Збиљић
Срби, практично, без Космета, без ћирилице и без српског језика не би ни постојати, па нам је свеједно, кад нас нема, где ћемо бити.
            Сва озбиљна истраживања показала би, као на длану, на основни недостатак у Срба данас – ниску националну свест. Из тога произилази готово све што је негативно данас у Србији и међу Србима. А пре свега то се одражава на све већи проценат национално несвсних и незаинтересованих Срба, па и на очигледну појаву одавно растућег  антисрпства међу самим Србима.
Одавно нема толико издајника у оквиру једног народа као што се то догађа међу Србима. Толико отпадничког и идеолошко изграђених антисрба, каквих има у бројним (новцем богатим) тзв. НВО-има нема ни у једној држави и ни у једном народу у оквиру ексјугословенских држава да је то посебна тема. Резултат свега тога јесу стална преверавања и национална преименовања чега има највише међу Србима или једино међу Србима.
То је, свакако, последица постојања вишедеценијске југословенске државе која је послужила за гушење свега што је српско и свега што је међу Србима било вредно. Србија је данас, тобож, као огромна већина држава, национална држава, а суштински је некаква лукаво уведена „грађанија” у којој се брине једино о правима других, а права Срба служе за подсмех. Видимо то само на примеру ћирилице у српском језику. Чињеница је да се народ у Члану 10. Устава Србије на референдуму већински определио за писање српског језика ћирилицом (једбноазбучје у једном језику и једном народу (као што је то у пракси на целом свету), а овамо у српској пракси имамо већ деценијама,а посебно већ шест гопдина од последњег Устава Србије потпуно супротно – преовлађује латиница у јавним исписима на српском језику, као да наша власт и наши стручњаци имају специјалан задатак да спроводе Члан 12. Устава Хрватске у којој је латиничко једноазбучје. И тако, спроводећи у јавним исписима српским језиком готово свуда латиничко писмо предвиђено у Уставу хрватске државе, српска власт уз помоћ „стручњака“ сербокроатиста, у ствари, не спровде свој, него хрватски Устав.
То се у Хрваткој никада није догодило и и верујемо да се тамо никада не би могло догодити, јер хрватски народ има изграђену чврсту националну свет. Таква аномалија постоји само у Србији. Нисмо у свом веку чули ни за један пример таквог апсурда у свету, који протежирају и омогућују, пре свих, сербокроатисти у Матици српској и САНУ. Српски језички стручњаци понашају се данас у свим институцијама за језик и писмо као да се са српским језиком још ништа није догодило. Односно, они српски језик зову формално тим именом, а и даље жуде за „српскохрватским”, у Правопису српскога језика Матице српске неуставно држе као стандардно писмо српскога језика и даље „латиничко писмо из времена српско-хрватског језичког заједништва“ (Правопис 2010, стр. 17) и понашају се као медвед који се свих двадесет година још није пробудио, па и даље говоре и пишу о постојању „српскохрватског језика“ (ено га и даље у новим томовима „Речника српскохрватског књижевног и народног језика“ у самој Српској академији наука и уметности. Што се њиховог Одељења за језик и књижевност тиче, слободно би се могли преименовати у „Југославенску академију знаности и умјетности“ а ново име им, вероватно неће оспоравати јер је ЈАЗУ у Загребу одавно укинута. Уосталом, ако је од председника Одбора за стндардизацију српског језика, а мог личног пријатеља академика Ивана Клајна пре Михаела Шацингера речено да је бољи назив од „српскохрватског језика“ – „југословенски језик“, онда је логично и да САНУ постане ЈАЗУ. А чисњеница да ми је предлагач тог назива уистину лични пријатељ, можда бих се и ја уплео у то ново име које је недавно споменуо у Савету Европе неки (надри)лингвиста  Михаел Шацингер који је и предложио недавно да се српски језик сада преименује у “ексјугословенски”, тј. “југословебски језик”, а то би се, наводно, догодило када Србија буде примљена у Европску унију.
И ко зна шта би се још догодило ако бисмо, не дај Боже, били у оквиру такве Уније. Срби би, чини се, имали више права у оквиру неке „афричке уније”, јер нам она, вероватно, не би тражила да признамо цепање Србије и губљење хиљадугодишњег језика познатог под именом српски језик. Не кажем, наравно, да не тзреба да се буде у Европској унији, јер нам је у сваком погледу ту географско место, али ако треба да се одрекнемо Косова и Метохије, српског језика и српске ћирилице (а ње смо се у Србији у јавним исписима готовфо већ и дрекли), онда тамо немамо шта да тражимо и да добијемо. Практично: без Космета, без ћирилице и без српског језика Срби неће ни постојати, па нам је свеједно, кад нас нема, где ћемо бити.







понедељак, 12. новембар 2012.

Заштита од магије, враџбинa,урока и клетве

 Архимандрит Нектарије Моулатсиати

Заштита од чинодејство и како да се размагнетишу магије, враџбине и уклони дејство урока и клетве


Чудотворна икона - Света Богородица Казанска

Постоји велико интересовање верника и пагана како да се неутралише дејство магије, како да се размагнетишу чинодејство злих духова и људи на особе. Многи с разлогом или без, верују да су зачињени, да је на њих бачена клетва, да су под дејством урока, чини, да су везани, да их је неко проклео. Дешавају им се ружне ствари, привлаче негативне људе и енергије, имају надприродна искуства. Мисле да су под утицајем црне магије. Због тога многи траже помоћ белих магова, читају јеретичке књиге о магијској заштити, купују и ките се амајлијама, покушавају сами да бајају.

Напомињемо и скрећемо озбиљну пажњу свима да су и црна и бела магија из истог извора, и да су штетне по цовеце душу. И не смете ићи код магичара по исцељење. Бели магови и назови духовни исцелитељи су само друга страна истог новчића, дјаволског утицаја. И црни и бели магови имају само један задатак, да вас што више вежу за њихову праксу и да вас кроз њихове ритуале демони који владају њима духовно окују и завладају вама.

Упозоравамо да се ни покоју цену не бавите ритуалима и обредима по сектама, да не призивате духове, да не гатате, да не одлазите видовњацима, врачарама, да не гледате у шољу, у пасуљ, да се не бавите радиостезијом, геомантија, да се не играте нумерологијом, астрологијом, да не користите тарот карте, руне, ји дјинг, да не обављате ритуале љубавне магије, фенг шуи обреде у стану, да не улазите у индијске и друге источне секте.

Не дозволите да било ко на вама врши иницијацију, било да је то бела гностичка црква, масони, розенкројцери, антропозофи, теозофи, реики мајстори, биоенергетичари, не одлазите код шамана, врачева и магова, не учите магију и кабалу, не подвргавајте се хипнози , регресији, телепатским методама, не бавите се индијским и тибетанским медитацијама, јогом, тантром, будизмом, таоизмом, ни по коју цену не одлазите код дервиша и хоџа по запис - ко зна колико снажним негативним утицајима можете себе изложити и упропастити себи живот.

Не посећујте паганске и јеретичке храмове, не користите се новокомпонованим и непотврдјеним молитвама, не улазите у новокомпоноване култове, не читајте сензационалистичку и богохулну литературу, не излажите се филмовима пуним демонских приказа и скривених ритуала, не поводите се за нев аге теоријама, за атеизмом и комунизмом, не бавите се старим паганским културама и веровањима као што су словенска пра религија, влашка магија, вештичарење, друидски и египатски обреди, и тако редом.

Све ове методе имају само један циљ са вама и вашом душом - да вас заробе и држе у свом свету, под утицајем демона и поднебеског света духова. И у свакој од ових метода и група стално дејствују зли дуси који траже начин да заробе вашу душу и разум, како би веровали и радили на начин на који они то хоће. Човек који потпадне под њихов утицај није свестан сопствене опседнутости.

За све оне којима треба помоћ преносимо вам упутство за скидање чини и магије из књиге грчког Архимандрита Нектарија Моулатсиати-а а све по благослову јеромонаха Серафима, манастир Света Тројице - Бијеле воде, Љубовија.

Како да се размагнетишу нечисте силе, негативне енергије и магије око вас

1. Обавити чисту и врло детаљну исповест - од детињства до дана данашњег

2. Да се ​​после прве такве детаљне исповести особа исповеда сваких месец дана, а и чешће ако има потребе

3. Да се ​​особа причешћује што чешће али само по благослову духовника или свештеника

4. Да се ​​иде недељом и празником у Цркву на литургију

5. Свако јутро и свако вече да се читају јутарње и вечерње молитве

6. Да се ​​после прочитаних молитава узме мало нафоре и свете воде (осим када се причешћујемо)

7. Да се ​​посте сви вишедневни постови, као и свака среда и петак да се пости

8. Да се ​​прочита сваки дан молива и Акатист Светом Кипријану

9. Да се ​​често свети вода у кући - једном месечно

10. Водом из манастира да се прска кућа сваки дан

11. Да се ​​кади кућа сваки дан и да буде упаљено кандило на славској икони домаћина

12. Сваки дан да се прочита једна глава из Светог Јевандјеља (Нови Завет) и једна глава из Дела Апостолских или Посланице.

13. Да се ​​из свег срца опрости онима који су нам то зло учинили (или мислимо да су га они учинили).

недеља, 11. новембар 2012.

'Пријатељи Илијаша' - Прикупљено 60.000 КМ за спомен-обележје

Цафе.ба / Срна

Удружење грађана "Пријатељи Илијаша 'прикупило је око 60.000 КМ како би се за 900 погинулих бораца и цивила из тог краја изградило спомен-обележје у порти манастира Свете Петке у бијељинском насељу Пет језера.
'Prijatelji Ilijaša' - Prikupljeno 60.000 KM za spomen-obilježje
Предсједник Удружења Миленко Зупур рекао је да је синоћ у Бијељини организовано донаторско вече на којем је скупљено 18.000 КМ, те да од градске управе очекују 5.000 КМ, као и значајна средства из Торонта, где ће ускоро бити организовано "Илијашке вече".

"Надамо се да ћемо скупити 100.000 КМ, колико нам је потребно да бисмо подигли спомен-обележје у порти манастира Свете Петке", рекао је Зупур Срни.

Он је додао да је у току изградња трема у оквиру којег ће се налазити спомен-обележје, за које Удружење издваја 60.000 КМ, као и 20.000 КМ за трошкове набавке плоче и исписивање имена погинулих бораца, цивила и несталих овог краја.

Удружење је одлучило да приступи подизању заједничког спомен-обележја свим погинулим борцима, цивилима и несталим српским јунацима за време одбрамбено-отаџбинског рата, у периоду 1992-1996. године, на простору општине Илијаш.

Епископ зворничко-тузлански Василије дао је благослов за подизање споменика у порти манастира Свете Петке.

Одлука о изградњи спомен-обиљежја у Бијељини проистекла је из чињенице да се највећи број Илијашани након Дејтонског споразума за БиХ, настанио у Бијељини и суседним општинама - Зворнику, Брчком, Милићима и Братунцу.

У манастиру Свете Петке у Бијељини већ две године одржава се парастос погинулим борцима и окупљањем и саборовања обележава слава Удружења "Пријатељи Илијаша" у прву суботу после Илиндана.
Izvor: Cafe.ba / Srna

субота, 10. новембар 2012.

Беседа о Митровдану на Призренској Богословији у Нишу


На Митровдан ове године, у Цркви Васкрсења Христовог, у Нишу, отац Бобан подучи присутни народ упућујући на речи једне богослужбене пјесме коју је спјевао надахнут Духом Светим псалма појац Цар Давид још у Старом веку, "Радујте се праведни у господу јер праведним приличи похвала, Алејула (Пс.32.1), а којом се већ више одXVIII вјекова подсећамо и на великог војводу Димитрија Солунског и прослављамо га као Св.Мученика Димитрија Мироточивог, јер из његовог Светог нетрулежног тела излази Свето миро које помаже и исцељује слепе и хроме ако приступају Свецу испуњени Вером и Надом.
Такође, напомену да је било много виђења Светог Димитрија и много вијекова послије његове смрти, да у телесном облику брани Солун или на другим местима где је било угрожено православље. 

 Требамо се овде присетити да су захваљујући тим виђењима и многи Срби, припадници разних племена, који су борили под заставм Цара Душана и држали Солун под опсадом угледавши Св.Димитрија на зидинама Солуна, одрицали се паганства, прихватали Православље и узимали тог Светитеља за заштитника своје породице и Крсну Славу.Кајући се за своје дотадашње грехове и живјећи по Јеванђељу ти наши преци заслужили су да им Св Димитрије помаже и нама у невољи.
Тако се десило и за вријеме посљедњег рата Отаџбинског када се стварала Република Србска, када је један Светогорски старац имао виђење Св.Димитрија са окрвављеним мачем који му је саопштио да се враћа из Херцеговине где је штитио угрожени Србски народ нападнут од мухамеданаца. 





С обзиром на две Митровданске офанзиве организоване о Митровдану 1992.године, када је 40.000 војиника регуларних јединица Војске Хрватске, ХВО-а и Армије БиХ, напало положаје које су бранили 4200 бораца Невесињске бригаде ВРС на целокупном фронту долином реке Неретве или она офанзива о Митровдану 1994.године када је више од 1000 специјалаца Армије и МУП-а БиХ убачено на подручије Вележа да би са леђа напали положаје Невесињске бригаде.
И један и други покушај завршио се потпуним неуспјех по нападача, тако да слободно можемо прихватити ово виђење светогорског старца као апсолутно тачно јер само је Чудо Божије и Сам Св. Димитрије могли у та два наврата спасити Србски народ у Херцеговини од пропасти и затирања.
Слава је и хвала Богу и Св. Димитрију у векове вијекова.Амин.

петак, 9. новембар 2012.

Глигорић: Катастарска евиденција потврђује наводе владике Григорија

 09/11/2012 | СРНА
Директор Републичке управе за геодетске и имовинско-правне послове Тихомир Глигорић рекао је да катастарска евиденција, коју имају на подручју Билеће, показује да је оправдана иницијатива епископа захумско-херцеговачког и приморског Григорија да БиХ има легитимно право да тражи враћање дијела јадранске обале код Суторине.
Глигорић је истакао да то питање треба једнако узети у обзир, као и сва друга отворена питања, те га третирати на основу чињеница.
"Питање државне границе са сусједима - Хрватском, Србијом, Црном Гором, је отворено. Није било предмет ратификације о питању државне границе, јер на техничко-стручном нивоу нису усаглашена сва отворена питања, а њих има", рекао је Глигорић.
Он је додао о свим питањима треба изналазити рјешења мирно, на основу историјских чињеница и практичног стања, те искључиво на основу аргумената и путем конструктивног дијалога.
Глигорић је напоменуо да Савјет министра БиХ треба да формира комисију за границу, јер је старој истекао мандат, те да је Влада Српске на вријеме предложила своје представнике.
"Очекујемо да буде формирана нова државна комисија и да почне са радом", нагласио је Глигорић.
Његово преосвештенство епископ захумско-херцеговачки и приморски Григорије рекао је Срни да БиХ има легитимно право да тражи поврат дијела јадранске обале код Суторине који јој је одузет, те позвао највише представнике власти у БиХ и Републици Српској да се боре за своју територију.
Мајкић: Ријешити питање границе
Посланик СНСД-а у Представничком дому парламента БиХ Душанка Мајкић изјавила је да је мало земаља које су немарне према својој граници као што је то БиХ.Она је истакла да став епископа захумско - херцеговачког и приморског Григорија да БиХ има легитимно право да тражи поврат дијела јадранске обале код Суторине свакако заслужује пажњу.
"Та идеја се већ неколико пута чула у јавности, али никада није реализована, због чега треба јавно прозивати оне који имају задатак да ријеше питање границе БиХ", рекла је Мајкићева.
Она је подсјетила да се том материјом никада није озбиљно бавио ниједан састав Савјета министара БиХ од закључења Дејтонског споразума.
"У овој земљи имамо безброј проблема по питању границе. Ни екипе које су биле формиране за рад по том питању никада нису ефикасно завршиле тај посао, као што је, на примјер, питање границе према Хрватској код Костајнице", рекла је Мајкићева.
Према њеним ријечима, БиХ није ријешила тај проблем ни на једном дијелу своје границе.
"БиХ показује нестабилност и неодговорност", констатовала је Мајкићева и запитала каква је то земља која није у стању да брине о својим границама.

четвртак, 8. новембар 2012.

СЈЕЋАЊЕ НА "МИТРОВДАНСКЕ ОФАНЗИВЕ"

Пише: Предраг Лозо

СВ. ДИМИТРИЈЕ
Херцеговачки Митровдани“  '92. и '94. – Шта знамо о њима !? Невесињска бригада, Херцеговачког корпуса ВРС, тада ( '92.) је успјела да одбрани источну Херцеговину од насртаја прво здружених хрватско-муслиманских снага, а затим 2 године касније и самосталног напада тзв. „Армије БиХ“. Пажљиво бирање датума, напада  за вријеме  највећих празника српског народа није непозната појава  кроз дугу и крваву нам историју.  

О одбрани  „земље Херцега од Светога Саве“ у овим преломним данима отаџбинског рата (у Херцеговини), мало се зна у осталим дијеловима српског народа. Надати  се да институционални научни приступ , у односу на Одбрамбено – отаџбински рат којег тренутно немамо, не значи да га једног дана нећемо имати. Али, зато имамо појаву да сада кад више него икада једном изговорена лаж постаје истина „истину“ у историографском и публицистичком смислу о ратовима 1990-99. углавном  репродукују „историографије Загреба и Сарајева“ уз свесрдну помоћ Хашког „филтера“ чињеница. Да ли је временска матица  на страни испливавања чињеница или се сви заједно давимо у њој?  Међутим, постоји једна свијетла тачка с аспекта културе сјећања и меморијализације значајних догађаја из прошлости. Прича о великим одбрамбеним побједама о којима се овдје настоји рећи нешто више, уско је везана датумски, али и метафизички судбоносно  за велики црквени празник дан Светог Димитрија Солунског . И баш та чињеница апсурдно  исконструисана вољом пораженог  нападача  допринијела је да се обезбиједи јака основа континуитету колективног памћења као конструкта идентитета што Срби у  Херцеговини већ сада јако осјећају.  Сјећање на задњи рат праћено  је наративом о подјели догађаја прије и послије Прве или Друге Митровданске офанзиве. Оне су граница и исходиште, а са локалног нивоа  они изгледају преломни као Видовдан 1389. или 1914. за цјелокупни српски народ . Митровдан данас, у Херцеговини,  јесте синоним за опстанак.  Митровданска офанзива 1992. карактеристична по огромној  бројчаној предности у људству и техници и ширини удара који је обухавтао  и дијелове терена и Билећке бригаде и који опет нису помогли хрватско-муслиманским снагама.

tl_files/ug_jadovno/img/otadzbinski_rat/nove/velez.jpg
Планина ВЕЛЕЖ
Изражено јединство, висок морал и воља за опстанком како  цивилног становништа тако и војске  одбраниле су Невесиње и источну  Херцеговину и удариле темеље  стратегијске стабилонсти РС на њеном југоситочном дијелу. Радио „Глас Америке „ јављао је о око  500 погинулих док  је на потезу од Јабланице до Чапљине по болничким евиденцијама и бројним свједочењима било око 1300 рањених  војника који су 8.новембра планирали тријумфални улазак у Невесиње. Без обзира на условност  прихватања ових цифара  као тачних, значајно је да оне говоре о реду величина у датом случају. Уз помоћ Светог Димитрија Солунског  борци  Долине Неретве, Невесиња и из скоро свих дијелова источне Херцеговине одржали су пламен слободе који је на тим просторима дио идентитета и традиције. Жртва  коју не смијемо и нећемо заборавити јесу  42 погинула борца и више од три стотине рањених. Гријех би било пишући о овим догађајима не споменути и јуначку чету „Билећки добровољци“ под командом покојног војводе Рада Радовића, која је (Херцеговци то знају) увијек била тамо гдје је најтеже. Трагична (српска ) судбина овог војсковође још више нас обавезује незаборавом.

tl_files/ug_jadovno/img/otadzbinski_rat/nove/nevesinjska.JPG
Једна од најпознатијих ратних фотографија из Херцеговине

Иста мета исто одстојање други начин „Митровдан 1994“.Након крвавог развезивања застава „цвијећа и нецвијећа“ са почетка ратних сукоба и поновног „примирја“ овога пута  самостално тзв. „Армија БиХ“ покушава да убаци по свим расположивим  информацијама од 1000 до 2000 бораца(редовне јединице, специјалне и диверзантске јединице, плаћеници, муџахедини)   у позадину положаја  ВРС на подручју  Зијемља-Вележ-Подвележје. Међутим, као и поменута  операција кодног назива „Бура“ из 92.  и операција „Јесен 94“,која је смишљена као удар с леђа на прве линије одбране,  постаје велики пораз од којег се тешко опоравља нападач на огњишта источне Херцеговине.  По „признању“ нападачке стране, које се опет наравно на основу свих искустава мора узети са резервом, губици јој се опет броје  десетинма и стотинама. Анализирајући признате непријатељске  губитке  од 82 погинула, од којих je погинуло 5 команданата БАТАЉОНА , 20 командира водова и одјељења, 12 "златних љиљана" ,  долазимо  до закључка да је поменута почетна  бројка свакако вишеструко већа.  О таквом исходишту подмукле и до тада у Отаџбинском рату не забиљежене акције говоре и бројне чињенице као што је и око 120 тијела неутралисаних непријатељских војника сакупљених само на једном ужем локалитету током одбрамбених дејстава, слику коју су забиљежиле камере домаћих и страних медија, али и представници умпрофора. Иначе, за акције 8. Херцеговачке моторизоване бригаде  у одбрамбеним  дејствима митровданских офанзива не може се наћи ниједна мрља,злочин или невојничко понашање што ове чисте војничке побједе чини још већим и сјајнијим. То се не може , нажалост,  рећи и за нападачку страну  која ће за  недјела, у нпр. селу Жуберин, или нападе и злочине над санитетским особљем или  заробљеним и погинулим војницима(чија су тијела проналажена и без галава) одговарати пред историјом, јер систем хашке „правде“ окићен кривосуђем  БиХ такво нешто не занима. Подаци ВРС свједоче о 24 људска живота остала у одбрани РС у овој офанзиви. Много свједочи и податак да је акција „Јесен 94“ проглашена за  један од највећих пораза (неуспјелих акција) тзв. “ Армије БиХ“ илити муслиманске војске и да се и дан данас воде препуцавања ко је крив за тако нешто унутар тадашње муслиманске „војне структуре“ . Међутим, највећи „кривци“ за такав исход јесу они који су на својим униформама носили ознаке ВРС.

tl_files/ug_jadovno/img/otadzbinski_rat/nove/novica-gusic.jpg
Пуковник Новица Гушић
Борачака организација Републике Српске, између осатлог,  и због горе помеутих побједа Светог Димитрија Солунског прославља као своју крсну славу. Невесињка бригада касније названа 8. моторизована бригада  Хереговачког корпуса  Војске Републике Српске основана је 16.06.1992. и  имала је око 4200 војника од којих је погинуло 476. Комадант бригаде био је Пуковник Новица Гушић, а послије њег ана чело је дошао мајор Зоран Пурковић. Бригада  је међу првима одлиована Орденом Немањића док је Невесиње прва општина  одликована оредном заставе РС са сребрним зрацима.   

Овом кратком тескту, свакако,  се може и мора  додати још  доста података и чињеница како би прича о Митровданским офанзивама што комплетнија. До неког озбиљнијег историографско-методолошког рада  препоручујем да погледате  снимак емисије ,,Некад било“ РТРС (из 4 дијела) из које можемо сазнати много података.

Некад било-РТРС-Митровданска битка(1/4) 

http://youtu.be/xuJcxrSzx1I

Ово је прича о можда највећој непријатељској офанзиви у Отаџбинском рату.Више од 40000 бораца удружених хрватско-муслиманских снага,под командом Јанка Бобетка напало је на положаје Невесињске бригаде,која је у том моменту имала око 4200 бораца,махом људи из долине Неретве и Невесињаца,са циљем да заузму Невесиње а потом и цијелу Светосавску Херцеговину.Оштрица непријатељске офанзиве била је уперена на подручје села Врањевићи,на положаје које је држао легендарни војвода Радован Раде Радовић,са својим Билећким добровољцима.Непријатељ на тврђе и није могао ударити!Војвода Раде,са својим људима и остали борци-витезови Невесињске бригаде,тога Митровдана 92. као Митровдана 94.године уписаше се златним словима у историју Републике Српске и цијелог Српског народа! Нека је вјечна слава борцима палим за слободу Отаџбине!

Некад било-Митровданска битка(2/4)


http://youtu.be/ez6Tblh3YeQ

Некад било-Митровданска битка(3/4)


http://youtu.be/fHB1o73NWhQ

Некад било-Митровданска битка(4/4) 

 http://youtu.be/_EEQTUnvHZI



ЦРКВА СВЕТИХ АПОСТОЛА ПЕТРА И ПАВЛА,У СЕЛУ ЗАПЛАНИК, НА ЈУГУ ХЕРЦЕГОВИНЕ



ЦРКВА СВЕТИХ АПОСТОЛА ПЕТРА И ПАВЛА НАЛАЗИ СЕ У СЕЛУ ЗАПЛАНИК,КОЈЕ ЈЕ СМИЈЕШТЕНО НА САМОМ ЈУГУ ХЕРЦЕГОВИНЕ,НЕДАЛЕКО ОД ГРАНИЦЕ СА ХРВАТСКОМ.ОВА ЦРКВА ЈЕ ТАКО ЈЕДНА ОД НАЈЈУЖНИХ ПРАВОСЛАВНИХ ЦРКАВА У ХЕРЦЕГОВИНИ.У ЦИЈЕЛОМ ТРЕБИЊСКОМ КРАЈУ ЈЕДНА ЈЕ ОД ЗНАЧАЈНИЈИХ ЦРКАВА,ДОК ЈЕ У ТРБИЊСКОЈ ШУМИ ПО ДУХОВНОЈ ВРИЈЕДНОСТИ ПРВА ПОСЛЕ МАНАСТИРА ДУЖИ.ЦРКВА СВЕТОГ ПЕТРА И ПАВЛА ЈЕ САБОРНА ЦРКВА,ОКО КОЈЕ ЈЕ С
АБРАНО 15 СЕЛА ЈУГА ХЕРЦЕГОВИНЕ.СВА ДОМАЋИНСТВА У ТИМ СЕЛИМА ПРИСЛУЖУЈУ ПЕТРОВДАН.КОД ЦРКВЕ СЕ ЗА ПЕТРОВДАН ЈОШ ОД ДАВНИНА ОДРЖАВАО ВЕЛИКИ САБОР.ОСИМ МЈЕШТАНА,ЊИХОВЕ РОДБИНЕ И ПРИЈАТЕЉА,ДОШАО БИ ВЕЛИКИ БРОЈ ГОСТИЈУ ИЗ ТРЕБИЊА,ДУБРОВНИКА ИЗ ИНОСТРАНСТВА...
 
ПОСЛИЈЕ БОГОСЛУЖЕЊА И САБОРА КОД ЦРКВЕ,ВЕСЕЉЕ БИ СЕ НАСТАВИЛО У КУЋАМА ДОМАЋИНА.ПЕТРОВДАНСКИ САБОР БИО ЈЕ ПРЕКИДАН ЗА ВРИЈЕМЕ РАТОВА,ПА ТАКО И 1991-1995 ГОДИНЕ.ПОНОВО ЈЕ ОБНОВЉЕН ИМА НЕКОЛИКО ГОДИНА.ЛОКАЛИТЕТ НА КОМЕ ЈЕ ЦРКВА ПОДИГНУТА НАЗИВА СЕ ПЕТРОВА ГЛАВИЦА И НА ТОМЕ ЈЕ МЈЕСТУ ПОСТОЈАЛА ЦРКВА ИЗ РАНИЈЕГА ПЕРИОДА.ИЗ ПОДАТАКА КОЈЕ ЈЕ НИЋИФОР ДУЧИЋ ДАО РУСКОМ КОНЗУЛУ ХИЉФЕРДИНГУ,ВИДИ СЕ ДА ЈЕ ПРАВОСЛАВНА ЦРКВА ОВДЈЕ ПОСТОЈАЛА 1857 ГОДИНЕ И ДА ЈЕ БИЛА ПОСВЕЋЕНА СВЕТОМ ВЕЛИКОМУЧЕНИКУ ПАНТЕЛЕЈМОНУ.ТО ЈЕ НАЈВЈЕРОВАТНИЈЕ БИЛА СРЕДЊЕВЈЕКОВНА ЦРКВА МАЊИХ ДИМЕНЗИЈА,И ТАКВИХ ЦРКАВА НА ПОДРУЧЈУ ТРЕБИЊСКЕ ШУМЕ БИЛО 28.ОКО СВИХ ТИХ ЦРКАВА НАЛАЗЕ СЕ СРЕДЊОВЈЕКОВНЕ ГРОБНИЦЕ-ПЛОЧЕ,А НЕКЕ СУ И У САМИМ ЦРКВАМА.1864 ГОДИНЕ,НА МЈЕСТУ СТАРЕ ЦРКВЕ СВ.ПАНТЕЛЕЈМОНА ПОДИЖЕ СЕ НОВА ПРАВОСЛАВНА ЦРКВА ВЕЋИХ ДИМЕНЗИЈА.КАДА ЈЕ ТЕ ГОДИНЕ ЦРКВА ПРОШИРИВАНА,ОНДА СУ НАЈБЛИЖЕ СТАРЕ ГРОБНИЦЕ-ПЛОЧЕ УЗИДАНЕ У ЦРКВУ ИЛИ ПОСТАВЉЕНЕ У ТЕМЕЉЕ ЦРКВЕ.ПЛОЧАМА КОЈЕ СУ БИЛЕ СА ЗАПАДНЕ СТРАНЕ ЦРКВЕ ПОДИЗАНА ЈЕ ГОМИЛА,А ТАКО СЕ ДОБИО И СЛОБОДАН ПРОСТОР ОКО НОВЕ ЦРКВЕ.И САДА СЕ ВИДЕ ДВИЈЕ ПЛОЧЕ КОЈЕ СУ ДО ПОЛА УЗИДАНЕ У СИЈЕВЕРНИ ЗИД ЦРКВЕ. НА ИСТОЧНОЈ ПЛОЧИ СЕ САЧУВАО И УКРАС.НА ЊЕНОЈ ВОДОРАВНОЈ СТРАНИ ЈЕ ДИО ПРАВОУГАОНЕ БОРДУРЕ,А У ИСТОЧНОМ И ЗАПАДНОМ КРАЈУ ПО ЈЕДАН КРСТ ЧИЈИ СЕ КРАЦИ ЗАВРШАВАЈУ КРУГОВИМА.НОВА ЦРКВА ЈЕ 1865 ГОДИНЕ БИЛА ПОСВЕЋЕНА ВАВЕДЕНИЈУ ПРЕСВЕТЕ БОГОРОДИЦЕ.1903 ГОДИНЕ ОБРЕН ЂУРИЋ-КОЗИЋ У КЊИЗИ"ШУМА ПОВРШ И ЗУПЦИ У ХЕРЦЕГОВИНИ"ЈЕ ЗАБИЉЕЖИО ДА ЈЕ ЦРКВА ТАДА БИЛА ПОСВЕЋЕНА СВ.АПОСТОЛИМА ПЕТРУ И ПАВЛУ И ДА ЈЕ НАРОД ЗОВЕ ЦРКВОМ"ПЕТРОВИЦОМ"ПОСТОЈИ ПОДАТАК КОЈИ ЈЕ НАРОДУ ПРАНИО БИВШИ ПАРОХ АРСЕНИЈЕ ЋОРОВИЋ ДА ЈЕ У ТЕМЕЉУ ЦРКВЕ УГРАЂЕНА ЧЕСТИЦА МОШТИ СВЕТОГ АПОСТОЛА ПЕТРА.УЗ ЦРКВУ СЕ НАЛАЗИ И ГРОБЉЕ КОЈЕ ЧИНИ ЈЕДНУ ЦИЈЕЛИНУ СА СРЕДЊОВЈЕКОВНОМ НЕКРОПОЛОМ.НЕДАЛЕКО ОД ЦРКВЕ СВ.ПЕТРА И ПАВЛА ПОСТОЈИ РУШЕВИНА ЈОШ ЈЕДНЕ ЦРКВЕ.ПРЕМА НЕКИМ НАЛАЗИМА,БИЛА ЈЕ ФРЕСКОПИСАНА.НА ЛОКАЛИТЕТУ ЦРКВЕ И ГРОБЉА НИСУ ВРШЕНА АРХЕОЛОШКА ИСТРАЖИВАЊА,ШТО ЈЕ ПРОУЗРОКОВАЛО ДА СУ НЕКИ ИСТОРИЧАРИ.ДОНОСИЛИ ПОВРШНЕ ИЛИ ЧАК ПОГРЕШНЕ ЗАКЉУЧКЕ ПИШУЋИ О ОВОМЕ КРАЈУ.О ЗНАЧАЈУ ЦРКВЕ ГОВОРИ И СЛЕДЕЋИ ПОДАТАК.ТОКОМ ЧИТАВОГА ТРАЈАЊА ДУБРОВАЧКЕ РЕПУБЛИКЕ ПРАВОСЛАВНИМ ХРИШЋАНИМА НИЈЕ БИЛО ДОЗВОЉЕНО ДА САГРАДЕ ПРАВОСЛАВНУ БОГОМОЉУ У ГРАДУ ДУБРОВНИКУ.ПРАВОСЛАВНИ СРБИ ИЗ ДУБРОВНИКА НЕМАЈУЋИ СВОЈУ БОГОМОЉУ,ДОЛАЗИЛИ СУ У ЗАПЛАНИК НА БОГОСЛУЖЕЊА.ОД ДУБРОВНИКА ДО ЗАПЛАНИКА ТРЕБАЛО ИМ ЈЕ ОКО 2 САТА ХОДА.У ЈЕДНОМЕ ПЕРИОДУ БИЛО ЈЕ ЗАБРАЊЕНО ПРАВОСЛАВНИМА И ДА ПРЕНОЋЕ У КРУГУ ЗИДИНА ДУБРОВНИКА. ПРЕКО ДАНА СУ МОГЛИ ДА ОБАВЉАЈУ ПОСЛОВЕ У ГРАДУ,ДОК СУ ПРЕДВЕЧЕ МОРАЛИ ДА ГА НАПУСТЕ.ДУБРОВНИК ЈЕ ЈЕДАН ОД ВАЖНИЈИХ ЦЕНТАРА КАТОЛИЧКЕ ЦРКВЕ,ЧИЈА СЕ АГРЕСИВНА ПРОПАГАНДА ОСЈЕЋАЛА И У НАШЕМ ТРЕБИЊСКОМЕ КРАЈУ.У ПРОТЕКЛИМ РАТОВИМА НА НАШЕМ ПОДРУЧЈУ,БЕЗ ОБЗИРА О КОЈОЈ СЕ ВОЈСЦИ РАДИЛО,НИСУ ЗАБИЉЕЖЕНА РУШЕЊА ГРОБАЉА И ЦРКАВА.У РАТУ1991-1995ГОДИНЕ ЗА ВРИЈЕМЕ АГРЕСИЈЕ РЕПУБЛИКЕ ХРВАТСКЕ НА ПОДРУЧЈЕ ХЕРЦЕГОВИНЕ,ОКУПИРАНА ЈЕ И 1/3 ТРЕБИЊСЊКЕ ОПШТИНЕ. ВЕЋИНА ПРАВОСЛАВНИХ ЦРКАВА ЈЕ ПОРУШЕНА ИЛИ ОШТЕЋЕНА,ГРОБОВИ ПОЛОМЉЕНИ,СЕЛА ПОПАЉЕНА И ПОРУШЕНА.ЦРКВА И ГРОБЉЕ У ЗАПЛАНИКУ ДОЖИВЈЕЛИ СУ ИСТУ СУДБИНУ ХРВАТСКА ВОЈСКА ГАЂАЛА ЈЕ ЦРКВУ ТЕНКОВСКИМ И АРТИЉЕРИСКИМ ПРОЈЕКТИЛИМА.ПОШТО ЈЕ НА ТАЈ НАЧИН НИСУ СРУШИЛИ,ПОКУШАВАЛО СЕ МИНИРАЊЕМ ЈУГОЗАПАДНОГА ДИЈЕЛА ЦРКВЕ.ЦРКВА ЈЕ ИАКО ВЕОМА ОШТЕЋЕНА ИПАК ИЗДРЖАЛА СВА ТА РУШЕЊА УСТАША.ВРАТА ЦРКВЕ СУ ПОГОЂЕНА ПРОЈЕКТИЛОМ РУЧНОГА БАЦАЧА.УНУТРАШЊОСТ ЦРКВЕ ЈЕ БИЛО ПРЕТВОРЕНО У СМЕТЉИШТЕ И НУЖНИК,ЧАСНА ТРПЕЗА ПОЛОМЉЕНА МАЉЕМ,ИКОНОСТАС ИЗРЕШЕТАН МЕЦИМА,ПРОЗОРИ ПОЛОМЉЕНИ,СВИ СПОМЕНИЦИ У ГРОБЉУ БИЛИ СУ ПОЛОМЉЕНИ,ЈЕДНУ ГРАНИТНУ ПИРАМИДУ КОРИСТИЛИ СУ КАО СТО,ПОШТО СУ УЗ ЗИД ГРОБЉА ИМАЛИ БАРАКУ,ГДЈЕ СУ БОРАВИЛИ.СВА ТА РУШЕЊА И СКРНАВЉЕНА ПОЧИНИЛИ СУ ПРИПАДНИЦИ ХРВАТСКЕ ВОЈСКЕ ЗА ВРИЈЕМЕ ОКУПАЦИЈЕ ЈУГА ХЕРЦЕГОВИНЕ ОД ЈУЛА 1992 ДО КРАЈА 1995.ТО ЈЕ БИЛА СЛИКА ЦРКВЕ И ГРОБЉА КОЈУ СМО ЗАТЕКЛИ ДОШАВШИ ПРВИ ПУТ ПОСЛИЈЕ РАТА.ТО ВЕЛИКО СТРАДАЊЕ ЦРКВЕ,ГРОБЉА И ЦИЈЕЛОГА НАШЕГА КРАЈА СТВОРИЛО ЈЕ ЈАКУ ЖЕЉУ И ПОКРЕНУЛО НАС ДА ОБНОВИМО ПОРУШЕНО НАСЉЕЂЕ НАШИХ ПРЕДАКА.

уторак, 6. новембар 2012.

Предање о виновој лози Светог Симеона (Стефана Немање).


Пре више од 800 година из гроба Св Симеона никла је винова лоза лоза.Та рађа већ 800 година, а једино што се око ње ради је орезивање и брање без икакве примене агротехничких мера, па чак и наводњавања.

 Према сазнањима до којих смо дошли тренутно се о лози брине један агроном из Србије, који је проучавао стање Лозе и на основу коришћених научних метода утврдио да је по свим карактеристикама та Лоза мртва и да неби могла да рађа.
Самим тим што сваке године доноси плод та Лоза је још један пример неизмерне Благодати Божије.
Плодове монаси сваке године оберу, осуше пакују у посебна паковања и то по три зрна и по делић гранчице винове лозе те се то дели вјерујућим бездјетним родитељима, који то користе по благослову на посебно прописан начин, што уз веру и молитву гарантује потомство бездјетним родитељима. Причу о благородности и чудотворност плода винове Лозе Св.Симеона потврдио нам је и један присутни слушалац који је прокоментарисао да у кући држи делић те чудотворне лозе која му је омогућила наслједника. Благодарни смо бесједник на овој дивној причу која још једном показује сву моћ Васкрслог Христа, исказану кроз своје Свете и кроз васцјелу творевину Божију.

ДЈЕЦИ КОСМЕТА ПОМОЋ ВЕЋА ОД 7.000 КМ

БАЊАЛУКА, 6. НОВЕМБРА /СРНА/ - Ветерани Фудбалског клуба /ФК/ "Врбас" из Бањалуке отпутоваће сутра за Косовску Митровицу, а током боравка на Косову уручиће помоћ у вриједности већој од 7.000 КМ дјеци са југа Космета.

 
Они ће однијети помоћ за 56-оро дјеце из Основне школе "Милун Јакшић" и за петоро дјеце породице Томашевић у селу Суво Грло, општина Србица на југу Космета.

Ветерани ФК "Врбас" ће у четвртак, 8. новембра, на Митровдан, у Косовској Митровици присуствовати литургији и литији коју ће предводити владика рашко-призренски Теодосије.

Предсједник Организационог одбора за помоћ Србима Космета Милорад Арлов најавио је да ће након културно-умјетничког програма и славског ручка, ветерани ФК "Врбас" одиграти пријатељску утакмицу у малом фудбалу са ветеранима ФК "Трепча".

Ветерани ФК "Врбас" у петак, 9. новембра, посјетиће Зубин Поток гдје ће одиграти утакмицу са ветеранима ФК "Мокра Гора".

недеља, 4. новембар 2012.

ОБИЉЕЖАВАЊЕ 780 ГОДИНА МИТРОПОЛИЈЕ СРЕБРЕНИЧКЕ

СРЕБРЕНИЦА, 4. НОВЕМБРА /СРНА/ - Дочеком моштију Светог деспота Стефана Лазаревића и служењем свете архијерејске литургије данас ће у храму Покрова Пресвете Богородице у Сребреници бити обиљежено 780 година од оснивања Митрополије сребреничке.

 
Дочек честица моштију Светог деспота Стефана Лазаревића, које ће се чувати у сребреничком храму, очекује се у 10.00 часова, рекао је Срни сребренички свештеник Александар Млађеновић.

Свету архијерејску литургију служиће Његово преосвештенство епископ зворничко-тузлански Василије уз саслужење свештенства Епархије.

Свети деспот Стефан Лазаревић, син Светог цара Лазара, био је српски владар, законодавац и пјесник. Након шест вијекова враћа се у Сребреницу гдје се још налазе зидине тврђаве коју је саградио и гдје је једно вријеме столовао.

Формирање Митрополије, чије је сједиште било у Сребреници, говори да је овај град у то доба био развијен економски и духовни центар који је имао изузетно важан значај у историји српског народа.

Сребреничка Српска православна општина очекује да ће обиљежавању овог јубилеја присуствовати велики број званица и вјерника. 



 РТРС
Православни вјерници из Сребренице дочекали су јутрос у Храму Покрова Пресвете Богородице мошти Светог деспота Стефана Лазаревића.


ВИДЕО: Обиљежавање 780 година Митрополије сребреничке трајање: 0:00
Доношењем честица моштију Светог деспота Стефана Лазаревића, које ће се чувати у сребреничкој цркви и служењем свете архијерејске литургије обиљежава се 780 година од оснивања Митрополије сребреничке и 600 година од када је Сребреница дата на управу деспоту Стефану Лазаревићу.

Светој архијереској литругији у сребреничкој цркви присуствовао је велики број вјерника из свих крајева Републике Српске, а највише њих, организованим превозом дошло је из Бијељине, Власенице, Хан Пијеска, Добоја, Брода и Лопара.
Свети деспот Стефан Лазаревић, син Светог цара Лазара, био је српски владар, законодавац и пјесник. Након шест вијекова враћа се у Сребреницу гдје се још налазе зидине тврђаве коју је саградио и гдје је једно вријеме столовао.
Формирање Митрополије, чије је сједиште било у Сребреници, говори да је овај град у то доба био развијен економски и духовни центар који је имао изузетно важан значај у историји српског народа. Сада, 780 година касније, Сребреница поново добија значај у православљу какав заслужује, каже протојереј српске православне цркве Сребренице, Александар Млађеновић.
Мошти Светог деспота Стефана Лазаревића у Сребреницу донио је епископ зворничко-тузлански Василије који је потом у Храму Покрова Пресвете Богородице, уз саслужење свештенства Епархије, служио Свету архијерејску литургију.

уторак, 23. октобар 2012.

Сама међу хиљаду Албанаца

понедељак - 22. октобар 2012(Политика)

Наташа Марковић, једина Српкиња у Брежанику, селу на путу између Пећи и Гораждевца, после смрти сестре, живи своје метохијске дане
Брежаник, Пећ – На четвртом километру магистралног пута Пећ–Гораждевац, у селу Брежаник, међу хиљаду Албанаца, сама, заборављена од свих, своје метохијске дане живи Наташа Марковић, храбра и неустрашива српска душа.
У мају ове године, када јој је умрла сестра, с којом је последњих 13 година преживљавала свакодневну страхоту, насртаје дојучерашњих комшија, ова Српкиња која је превалила шесту деценију живи у кући свог комшије, Србина, јер је њена у лето 1999. године, као и 23 остале српске куће, до темеља порушена.
Нападали су их Албанци из села Лођа, ОВК је палила све пред собом, а Наташа и Слободанка, која је „умрла због небриге, јер није било ни хране ни инсулина за њу”, месец дана су проборавиле у шуми, са својих десетак коза и неколико кучића, хранећи се копривама, зељем ако га је где имало, и лишћем, истим оним које су козе брстеле.
Најтеже Наташи пада што је држава Србија заборавила. Већ неколико година без икакве помоћи, без иједног динара, живи у албанском окружењу, у гротлу, надомак Пећи, где јој свакодневно харају имање, секу воћке, а у мрклу ноћ, када се све утиша, око куће шетају…
– Од маја месеца, када ми је сестра умрла, сама сам, али и с Богом. Оде ми сестра, јер није било инсулина ни хране. Некако смо заједно преживљавале ову нашу голготу, а најтеже нам је падао мук српске државе. Тражиле смо помоћ свуда, одлазиле у нашу полицију, у КПС у Гораждевац, али ништа – говори Наташа, промишљено, онако како и приличи метохијској жени, док успут наводи да је некад била студент Београдског универзитета.
Научила је за ових 13 година неколико страних језика. Говори румунски, немачки, енглески, а учила је онако успут, све у зависности од тога како је која инострана војска или полиција долазила. Прича док јој тешке сузе падају на отврдле руке. Неколико коза и паса данас су јој једини пријатељи.
– Све се променило те 1999. године, када је за ноћ отишло више од 20 српских кућа. Горело је метохијско небо, а нас две, не желећи никуд, отисле смо се у шуму. И то прође, али после наиђе тегоба. Ево, већ пету годину ни динара из Србије не добијам. Оболела сам, као и моја сестра после рата, а нити имам личну карту нити здравствену књижицу–казује нам ова храбра и горда жена, док седимо на некаквим пањевима, а метохијско сунце се просуло по утрини.
А Наташа има пет хектара и 26 ари плодне земље, али то сада раде неки Албанци, преоравају јој ливаде и њиве, посекли 50 стабала ораха, на десетине стабала воћки.
Потребно је Наташи све, од обуће, одеће до покућства.
– Немам шта од црнине да обучем. А, иде зима, а требала би ми нека дебља јакна, црна, да бар тамо у зиму на задушнице сестри изађем – слушамо њену причу, док људи с којима смо дошли, из покрајинског Црвеног крста, износе нешто намирница које су донели. Додадосмо и ми оно мало што смо успели да понесемо.
– Купила сам ручну тестеру. Полако ћу овако сваки дан док се сунце не угаси, до пред ноћ, да тестеришем колико могу. Тек однедавно почела сам да излазим из овог мог зачараног круга. Одем пешке до Пећи, онако сва у страху, утрнула, али с вером у Бога да ми се ништа неће догодити. Знам да ме чува Бог, ово моје једно једино метохијско небо, ови ветрови с Проклетија – казује Наташа.
Потребна јој је помоћ, ако ништа друго, а оно да јој се бар дотури црна јакна, једна шерпа, а и да неко помогне да ова храбра, метохијска Српкиња, чије је вековно огњиште овде у Брежанику, добије бар здравствену књижицу, да може да се лечи. Да, како каже, не оде као њена сестра јер је затајила лекарска помоћ, а „могла је и поред свих невоља још дуго поживети”.


понедељак, 15. октобар 2012.

БИЋЕ ОПЕТ: КАЗУЈ СТРИНА, ГДЕ ЈЕ ДРИНА

Петар Милатовић
  Кад су У Првом светском рату, после изгубљене Церске битке, аустроугарски солдати, бежећи и убијајући испред себе изнемогле, рањене, старце, жене и децу, у безнадежности урлали: Казуј стрина, где је Дрина!; док су за њима српски пукови певали: Дођи Швабо да видиш где је српски Текериш!
Међутим, највећи део њих нису биле Швабе него Срби из ондашње империјалне Аустрогарске са српских територија.
Историја, за коју кажу да је учитељица живота, понавља се ако се не савладају све њене лекције.
С обзиром да Срби нису савладали лекције из историје, она се понавља у неоимперијалном Бечу, с том разликом што је у Првом светском рату Беч користио српско топовско месо из западних српских покрајина, а сада намерава да користи српско топовско месо баш из Србије и с још једном разликом: будући бечки окупатори српског порекла из Србије неће урлати: Казуј стрина, где је Дрина!, него ће до неба завапити: Задеси нас зло ново, главе нам дође Косово!
Нејасно је само да ли ће овај вапај до неба нових бечких содата српског порекла из Србије добро разумети њихови саборци пореклом из Анадолије и осталих турских покрајина!
Они који претекну после планираног новог косовског полома мораће, по законима физике и логике, опет да завапе: Казуј стрина, где је Дрина!
Да овај увод није плод ауторове маште (камо лепе среће да јесте?) потврђују нам чињенице из Беча. Наиме, „аустријска Академија за националну одбрану, на свом Институту за јужнословенске језике, организује курсеве српског језика за аустријске официре и аустријске полицајце, а на тим курсевима, поред српског језика, аустријски официри, подофицири и полицајци изучавају српске обичаје и културу“.
Управо тако је дословно, од речи до речи, рекао аустријски официр Звонко Орешковић приликом посете аустријских официра и полицајаца некадашњој комунистичкој „Заједници југословенских клубова“, касније по ДОС-манлијском наређењу са Дедиња преименованој 2005. године у „Заједницу српских клубова“ у уторак 7. септембра 2010. године.
Том приликом аустријски официр Звонко Орешковић, који је предводио групу аустријских официра и полицајаца у посети некадашњој комунистичкој „Заједници југословенских клубова“, посебно је нагласио да они траже контакте са постојећим српским заједницама у Аустрији, а оно што нормалном човеку боде очи до бола, јесте јавна изјава аустријског официра Орешковића да они „имају већ добро развијену сарадњу са Српском православном црквом у Бечу“!
То што аустријска Академија за националну безбедност сарађује са некадашњом „Заједницом југословенских клубова“ која је, сада под новим именом (Заједица српских клубова) обећала „да пружи подршку и помоћ“ аустријским официрима, подофицирам и полицајцима, и није никакво изненађење за боље познаваоце прилика, али јавно признање аустријског официра Орешковића да аустријска Академија за националну безбедност има „већ добро развијену сарадњу са Српском православном црквом у Бечу“, мора дубоко да забрине све мислеће људе.
СПЦ у Бечу треба, пре свега, да има развијену сарадњу са српским верницима, а не са аустријском Академијом за националну безбедност! Немам намеру да подучавам никога, али имам намеру да јавно упозорим: Не копајте гробове властитој деци! Ту врсту зле работе неће опростити Бог, а народ још мање!

субота, 13. октобар 2012.

ДЕЧАНСКИ ПОДВИГ-АНХРИМАНДРИТА ЈУСТИНА ТАСИЋА




 Тасић Милисав-Анхримандрит Јустин Дечански и Савински 


  Можда некоме изгледа и чудно тражити повезаност између Републике Српске и Косова, али свако од нас носи свијесно или несвјесно Косово у срцу. 

Први дио можете прочитати ОВДЈЕ
Промисао је хтијела да је игуман Макарије, који га је дочекао у Дечанима био везан и за први Милисавов Манастир Бању код Прибоја у којем је боравио пошто су припаднлци ОЗНЕ, затворили тадашњег игумана Пахомија, а послије повратка игумана Пахомија, игуман Макарије враћа се у Манастир Свету Тројицу код Пљеваља, али и он је безаконито ухапшен и држан три године без суђења у затвору у Богдановом крају на Цетињу.У пролеће 1956.године игуман Макарије, после пуштања из затвора одлази у фрушкогорски Манастир Беочин, одакле на позив новопостављеног епископа рашко- призренског Павла, долази у Дечане где је завршио пре рата завршио монашку школу и провео неко време иу току рата.Игуман Макарије дошао је у готово опустио Манастир у коме су послије упокојења дотадашњег ахримандрита Теодосија били стари јеромонах Калиник и млади, али тешко болесни монах Јаков .
 Отац Макарије постављен је за Игумана дечанског 15.новенбра 1957.године, где у то смутно време обнавља дух монашке ревности у богослужењу, а поред редовних богослужења уводи и молебан са Акатистом Светом Краљу.Осим тога успео је да обнови манастир заједно са конацима и да уведе ред у обраду манастирског имања и винограда у Великој Хочи. Ипак најважније дијело оца Макарија у тим тешким временима била је обнова монашког братства у Дечанима, а међу њима је био и Милисав Тасић као искушеник, чији ће каснији постриг обележити ту обнову, а касније дати и печат манастирском животу.Искушеник Милисав, кога анхримандрит Јован Радосављевић описује као ведрог и готово увек насмејаног, примио је монашки постриг из руке тадашњег епископа рашкопризренског Павла, 6.марта 1963.године и дато му је име Јустин, исто оно које је носио духовни отац анхримандрита Макарија, који је без трага нестао на Косову у току ИИ светског рата.На Томину недељу 1964.године монах Јустин биће рукоположен за јеромонаха.Дечани су тада били духовно гнездо за многе монахе чија имена до данас блистају у нашој помијесној Цркви.Прије оца Јустина 1961.године у Дечанима замонашен је Милан Столић из Руме-данашњи епископ жички Хризостом, а потом у Манастир долази и Милорад Микић који 1962 године постаје расофорни монах са именом Николај.Станко Рашковић из Пећи замонашио се 17.августа 1963.године, добивши име Гаврило, а касније ће бити анхримандрит манастира Светог Марка у Америци.Убрзо у Дечане из Пећке патријаршије прелази и млади монах Гаврило Вучковић, родом из Источне Србије, који после неколико година одлази у Хиландар, где остаје више од 2година, сада је анхримандрит и старјешина Манастира Лепавина у Загребачкој митрополији.Привремени искушеници и богослови били су Милош Милошевић, садашњи анхримандрит студенички Сава и Владимир Гроздановић-отац Варнава, анхримандрит и игуман манастира Савина у Херцег Новом.Тада су у Дечанима боравили и Ристо Радовић -садашњи митрополит Амфилохије, као и будући свештеници Живко Тодоровић, Драгомир Рвовић, Радослав Филиповић и Звонко Тодоровић, двојица задњих касније су били свештеници у Америци. Од монаха у Дечанима су се дуже или краће време подвизавали јеромонах Калиник, монах Јаков, јеромонаси Доротеј, Јован, Георгије, Пантелејмон, Мирон, Андреј и монаси Урош и Данило.Седамдесетих година прошлог вијека у Дечане долазе и два свршена теолога, као искушеници Томислав Гачић из села Чечаве у Републици Српској, сада епископ врањански Пахомије, и Миломир Богићевић из Пећи, сада анхримандрит Алекреј у манастиру Св. Л уке у Бошњану.Дечанским духом напајао се и владика Иринеј Буловић.Скоро сви искушеници оца Макарија успијешно су окончали богословске школе. Тако је отац Јустин 1971 године завршио призренску богословију где су му професори били садашњи патријарх Иринеј, блаженопочивши анхримандрит Никодим Ђураков, протојереј Милутин Тимотијевић ...1977.године због болести оца Макарија за игумана мангстира Дечани постављен је отац Јустин, који ће наредних година водити бригу о старом и слепом Игуману Макарију, за кога му није било тешко ни да нешто прочита, одведе га до цркве, окупа га пресвуче, јер њему ништа није било тешко да уради за свога Машу како су сви звали свог мудрог старца и духовног оца.Све до своје смрти 1981.године, отац Макарије биће му увек ослонац и савјетндавац око материјалног пословања, администрације, рацуноводства.Из тог времена потичу и многа пријатељства оца Јустина и многих истакнутих научника и интелектуалаца који су били укључени у радове на обнови Манастира.Приповједајући о оцу Јустину, академик Владета Јеротић каже: "посећујући православне манастире током низа година, нисам срео" природнијег "монаха од игумана дечанског (30 година игуман манастира који је најмање од свих манастира био угрожаван од Шиптара), а онда и анхримандрита савинског Јустина.Од младих дана калуђер, стекао је знање и умеће хришћанског живљења поред надалеко чувеног пре оца Јустина Дечанског, игумана Макарија.Причајући о свом духовном оцу, игуману Макарију, увек са вољом и задовољством, отац Јустин га наводи као редак пример калуђера у српском православном свету, који је склјио, носио и живео православну хришћанску духовност са природношћу живљења простог српског човека, али и са мипломатским умећем, тако ретким даром у православљу уопште, у православној црквеној политици поготово (такав редак дар по мишљењу оца Јустина имао је и српски патријарх Герман). Говорећи са уважавањем и синпатијама о оваквим особинама дугогодишњег игумана дечанског Макарија, отац Јустиа као да непрестано говори о себи.Идентификација сина са оцем, ученика са учитељем, у случају оца Јустина и игумана Макарија, остваривала се током година њиховог заједничког живота у Дечанима природно и лако , јер су неке битне урођене карактерне црте, као и тенперамент једног и другог дечанског игумана биле скоро истоветне.Није ту било потребно ни наметање, ни претерано угледање; једноставно син је волео оца, а отац сина. "Због живота у више националној средини, прво у Босни где се родио, затим више деценија на Косову, у манастиру Дечани у коме је духовно узрастао уз оца Макарија, Војвођанин, отац Јустин показује задивљујућу толеранцију према свим народима бивше Југославије, али и свим религијама на том простору. Отац Јустин није био оптерећен човијек.Своје српско и монашко опредељење чувао је за себе и није га истицао у први план зато је био много поштован од локалног шиптарског становништва, па су га много уважавали, за савијете питали, на измирења, сахране и свадбе звали . Када би се повело питање о вијери са припадницима других вијероисповијести отац Јустин никада није улазио у било каква полемисања већ је увек цитирао тумачење једног локалног старца, монаха Дамјана, родом из села Оптеруша, код Манастира Зочиште у Метохији, који би на такво питање одговарао : "Ми ги имамо наше, ви ги имате ваше, а они тамо имају ги њино."Отац Јустин има иза себе читаву историју односа са локалним Шиптарима и успео је да изгради међусобно поштовање, дешавало се да шиптарски сватови понекад изненада дођу у Манастир, тако су једном приликом Игуману Јустину показали младу, што је изузетна части, пошто младу испод вела неможе видети нико па чак ни младожења, отац Јустин се није дао збунити већ је младу, кад му је целивала руку, даривао петоликом (златним дукатом), што се код Шиптара посебно цени, и тако им је показао да познаје њихове обичаје.Поред тога међу локалним становништвом уживао је такво поверење и поштовање да је понекад морао ићи код њих и да изјављује саучешће, а онда би га домаћини постављали поред хоџа и најближе родбине па је и сам често примао саучешћа, а онда и разне догодовштине од обичаја бацања цигара, преко испијања безбројних чајева, до питања које се по хиљаду пута понавља: ​​"Како ти је фамиљија, како су ти деца, жена ..."Имао је потпуно разумевање и за људе друге вијере који су долазили у Манастир и молили се Богу на свој начин, објашњавајући да никог не треба ометати у молитви.У свакој вери има моралних и честитих људи, а Божија помоћ сваком је потребна, па је отац Јустин често знао да пред моштима светог Краља, чита молитве и сиптарка, које су га често ради својих разних невоља молиле за то.Дирнуле су га једном речи 01:00 сиптарка која му је после очитане молитве рекла: "Ме пљунт гоја" (уста ти се позлатила).

Разумије се да је у оно време и на оном мијесту отац Јустин морао доживљавати и разне непријатности, а за њега су права напаст биле шиптарске школске ескурзије, пошто је знао да њих уопште не интересују ни свети Краљ, ни лоза Немањића, ни вера православна, већ само да што пре уђу и изађу. Колонама шиптарских основаца сметала је светиња и мирис тамјана у њој, па би сви запушили носеве, протрчали кроз Цркву и кренули према излазу како би напољу удахнули "свежег ваздуха", а по својственом му хумору и довитљивости-уствари проницљивости без које међу њима неби могао опстати-старац би им се у том њиховом трчању придруживао, тако да нити су они њега нешто питали нити им је он ишта објашњавао.Исто тако Шиптари би имали у току лета обичај да дођу на Бистрицу и ту остајали по неколико дана пуштајући гласну музику чак иу току ноћи, а келија оца Јустина била је баш окренута на ту страну.Када оца Јустина питали како подноси да слуша песме на шиптарском , он им одговори питањем да ли они знају грчки, посто су окупљени рекли да незнају, а грчки, они такође рекоше да незнају, онда им отац Јустин одговори, да ни он незна ни шиптарски ни грчки, па једноставно само замисли да је грчки умијесто шиптарског и све то лакше поднесем.Поред свих тих ситних искушења која су невјерујући правили многи шиптари ценили оца Јустина, па су га често питали за савет, помоћ или да се пред Светим Краљем помоли за њих, а многима се захваљујући њиховој вијери у помоћ Светог Краља тражено и испунило.Заиста отац Јустин би као какав искусан душезналац са сваким човеком дуго и детаљно протресао његову "анамнезу", занимао се за сваки значајни детаљ живота, па је његова молитва била праћена и психотерапеутске саветом болесноме.Отац Јустин био је упамћен по врлинама које су обасјавале сваког ко би се сусретао с њим.


Са радошћу и Аврамовски гостољубља дочекивао је све добронамјерне људе без разлике, и Србе и Албанце: у личности духовника и монаха он је сијединио лик традиционалног србског домаћина, који плени љубазношћу, благодарношћу и достојанством.Садашњи епископ рашко-призренски Теодосије Шибалић присећа се карактеристичне сцене која би се откривала посјетиоцу манастира: отац Јустин, љети ис јесени, седи на пространој манастирској тераси, прима госте и намернике, насмијан и спокојан, спреман да утеши и нађе благу реч, која лечи сваку тугу и бол.


Отац Јустин често је говорио да Дечани нису обичан манастир: то је царска Лавра, чији је домаћин свети Краљ.Попут свих правих Дечананаца, он је био и остао дубоко духовно везан за Светитеља дечанског, прибегавајући му у тузи и невољи, црпећи од њега утијеху .О односу државе и Цркве, отац Јустин говорио је са својственом му уравнотеженошћу: "Било каква да је власт, немогуће је поделити односе на 'ми' и 'они'. Треба бити више сарадње, неке сагласности, тежње ка хармонији.Црква увек треба да налази начине да се људи измире, ваљали и неваљали, и поштари и књижевници, и попови и лопови ... Сви су људи сви Божији поданици ... "Иако увек обасјан радошћу, отац Јустин је непрестано туговао што у манастиру није било више монаха, па се увек трудио да тај недостатак надокнади сопственим трудом и жртвом: на првом мијесту било му је богослужење, молитва и гостопримство, богољубље и човекољубље.Живећи за манастир и за све што му је као игуману било поверено, отац Јустин свиједочио је велику одговорност и савјесност.Непрестано се опомињући речи Светог Краља из Дечанске повеље-да од повереног ништа не изгуби нити занемари-настављао је велики подухват свог предходника анхимандрита Мандарија . Њима је допао наручит подвиг-да ову древну светињу чувају у време безбожних власти и албанских зулума. "Ко жели да служи Светом Краљу овде у Дечанима, тај мора себе и своје биће да преда на службу овој светињи.Другачије се овде неможе опстати" говорио је отац Јустин: и како је учио тако је годинама служио Богу, преносећи на сваког духовно расположење и љубав према Богу и Његовом угоднику светом Краљу Дечанском.Љубав оца Јустина према Дечанима никад није била себична, увек је тежио да Манастир буде испуњен великим бројем монаха, зато је његова радост била неизмерна када је марта 1992. године, по благослову тадашњег епископа рашко-призренског Артемија, братство из Манастира Црна Река прешло у Дечане.Према свједочењу сабратника оца Јустина, осећало се да се у оцу Јустину борила његова лична везаност за Дечане и Светога Краља са свешћу да је потребно манастир духовно обновити и подмладити.Као и увек он је потребе манастира предпоставио својим личним, те је иу овом тренутку препознао Божију Промисао и вољу Светога Краља Стефана, који је манастир спремао за једно време пуно нових искушења, а њега позивао да духовни дар Дечана, као и своје богато искуство пренесе бројним душама којима је била потребна духовна помоћ и утијеха.

Новопридошле монахе отац Јустин дочекао је поред кивотом светитеља речима: "Срећан сам што сада у манастиру видим, младе и образоване монахе.Бог и свети Краљ ће Вас све благословити, ако будете савијесно служили овом мијесту, знајте да вас свети Краљ ни у једном тренутку неће оставити неспокојне и жалосне. "Пред сам одлазак из Дечана отац Јустин је и своју пастирску и духовну дужности на један чудан начин предао новоизабраном младом Игуману.Наиме у манастир је дошла једна стара сиптарка да се опрости како је рекла од светог Краља, јер је снаја неможе да трпи, а она не жели да буде на сметњи и разлог свађи.Отац Јустин разумијевши њену невољу поче је одвраћати од намере да учини самоубиство, посавјетова је да премоћи у манастиру и да се сутра заједно помоле Богу, те да ће онда бити све много боље.Старица се замислила, па послушала савет духовника, који потом позва младог игумана да и он чује причу.Тиме му је отац Јустин и синболично предао дужност коју је годинама обављао, оставивши му у наслеђе и пастирску бригу, да би сам свој монашки подвиг наставио на другом мијесту.



петак, 28. септембар 2012.

Тасић Милисав-Анхримандрит Јустин Дечански и Савински

 
Додајте натпис


Можда некоме изгледа и чудно тражити повезаност између Републике Српске и Косова, али свако од нас носи свијесно или несвјесно Косово у срцу. 



Има и много оних који су све дали за Косово, такав је и Тасић Милисав, пођен 5.2.1936.године у засеоку Тасићи, село Бијела општина Вишеград, крштен је у Манастиру Добрун, који је био на сат времена од Тасића, па су као и сав народ тог краја,били везани за свето мијесто.

 Породица Тасић била је чувена због своје бројности и угледност па је због тога много пропатила од комунистичких власти, јер су их због изражене Православне вере и стабилне породице били проглашени четничком.Основну школу завршио је у Добрунској Ријеци, Гимназију у Вишеграду, а послије одлази у Вучитрн на одслужење војног рока, где се разбољева и после операције бива одпуштен из Војске.

 После повратка из Војске често је одлазио у Цркву селу Кршење, подно Мокре Горе.Љета 1957.године изненада Милисав одлази у Манастир Бању где постаје искушеник.Због деловања УДБЕ, на простору Добруна и угрожености његових родитеља, браће и сестара, Милисав се морао вратити из Манастира кући, што му је изузетно тешко пало.Да би лакше преболео повратак из Манастира, старији брат Милован налази му посао у Сарајеву у једној Грађевинској фирми где бива постављен на мијесто благајника и референта за пријаву и одјаву радника.Због жеље за проширивањем знања и усавршавањем у Сарајеву завршава и Вишу економску школу.У том периоду упознаје се и са градским начином живота што ће му касније бити од великог значаја за његов пастирски подвиг.Нико међутим није наслуђивао шта је у Милисавовој срцу.Њега није интересовало напредовање у предузећу, нити је имао планове за заснивање породице.Добар део свог градског живота он је проводио читајући Јеванђеље, напајајући се вером, молећи се Богу и чекајући тренутак да му он отвори пут ка манастиру.И коначно, с пролећа 1961 године, по промислу Божијем и савјету игумана Пахомија из манастира Бање Прибојске, Милисав као двадесетпетогодишњи младић, одлази у Метохију, у манастир Високи Дечани на реку Бистрицу.
Милисав Тасић непосердно по доласку у Манастир Високи Дечани
 Настави ће се